BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

mijn snelgroeiers sterven af (slechte bemesting?)

Vragen over planten
Plaats reactie
tomehsal

mijn snelgroeiers sterven af (slechte bemesting?)

Bericht door tomehsal » ma okt 01, 2007 11:35

Mijn snelgroeiers(Valisneria Spiralis, argentijnse waterpest, bacopia caroliniana, belgisch groen) sterven af. Hun bladeren tonen de verschijnselen van te weinig ijzer te hebben. Mijn traaggroeiers(Anubias barteri var nana, javavaren, javamos) daarentegen doen het uitstekend. Aan mijn lamp ligt het niet (HIGH OUTPUT TROPICAL LAMP). Ik gebruik ook CO2 tabletten. Ik denk dat het aan mijn bemesting ligt. Ik gebruik Planta Min(Tetra) en HS Ferrocell(ijzermesstof). Ik doe nochtans alles volgens het papiertje. Zou het kunnen dat dit slechte producten zijn of kan een voedingsbodem helpen? Ik heb nu al 4 jaar eeen aquarium en heb nog steeds hetzelfde probleem.

AGV

Bericht door AGV » di okt 02, 2007 13:53

Ik denk eerder dat je water eens moet nazien . Als er te weinig ijzer in je water moest zitten zouden je dwerganubias ook gele bladeren moeten krijgen.

tomehsal

Bericht door tomehsal » di okt 02, 2007 19:58

Mijn waterwaarden zijn Ph 6.5 GH 6 KH?? NO3 12.5 NO2 0 Ik heb echter wel 1 lamp, of zou ik misschien fouten maken bij het planten zelf? Nochtans ik steek de wortels niet te diep in de grond. Ik denk eerder dat die bemestingsproducten niets waard zijn.
AGV schreef:Ik denk eerder dat je water eens moet nazien . Als er te weinig ijzer in je water moest zitten zouden je dwerganubias ook gele bladeren moeten krijgen.

Nidrusje

Bericht door Nidrusje » di okt 02, 2007 20:07

Hoeveel liter is uw aquarium. Ik heb ergens gelezen dat je vanaf 45 liter beter overschakeld naar 2 lampen. Plus als je dan nog veel planten hebt die het licht van elkaar stelen heb je er zeker meer nodig.

Dan telt de intensiteit van de lamp ook nog. Misschien heb je een veel te zwakken lamp, dat kan ook zijn.

En dan nog elke soort plant heeft zo zijn "licht benodigdheden". Ik ben geen expert in planten dus weet totaal niet welke soorten veel licht nodig hebben.

tomehsal

Bericht door tomehsal » wo okt 03, 2007 7:38

Dit was ik ooit eens van plan om meerdere lampen te hebben. Maar toen zag ik dat er in mijn lichtkap slechts in 1 lamp inkon geplaatst worden. :( Mijn aquariums zijn trouwens 100l en 60l. Allebei hetzelfde probleem. De lamp die ik heb kan niet slecht zijn. Dit was de sterkste lamp die te krijgen was in de aquariumwinkel.

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » wo okt 03, 2007 10:32

Als je HS Ferrocell (correct) gebruikt dan zal je zeker niet een tekort aan ijzer hebben.

Plantengroei in een aquarium is een evenwicht tussen veel factoren, zoals voeding, co2, zuurstof, licht etc. Als ergens 1 van deze factoren fout zit, krijg je problemen met je plantengroei.
De lamp die ik heb kan niet slecht zijn. Dit was de sterkste lamp die te krijgen was in de aquariumwinkel.
Daar zou ik niet zeker van zijn. Ik vermoed dat je een TL-lamp hebt van 45 en 60cm (te oordelen naar je bak-grootte) dat zijn dus respectievelijk lampen van 15W en 18W

Je term "sterkste lamp" is nogal ongelukkig... 15W is 15W, meer er is een heel groot verschil tussen de vreschillende lampen qua lichtopbrengst en kleurenbereik.
Het aantal lumens kan sterk varieren en het kleurenbereik (wit licht, blauw licht, geel...) is ook heel belangrijk.

Misschien even juist aangeven welke lamp je gebruikt (merk/model/vermogen)

Ik heb zelf in mijn bak ook moeten experimenteren tot ik een goede combinatie van lampen had gevonden!!
2 Things are universal: Hydrogen and Stupidity

wood-butcher
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door wood-butcher » wo okt 03, 2007 12:31

En hoe lang heb je die lampen al in gebruik?
Er word aangeraden om bijna jaarliijks je lampen te vervangen omdat deze met de ouderdom aan lichtsterkte verliezen.

Grtz.
Guppy Addict

tomehsal

Bericht door tomehsal » wo okt 03, 2007 13:01

In mijn aquarium van 100l zit deze lamp: ARCADIA FRESHWATER
FF 18-(24",600mm) HIGH OUTPUT TROPICAL LAMP RECYCABLE MADE IN EC
In mijn aquarium van 60l zit deze lamp: TETRA TETRA GmBH D-4904 Melle Germany T8 15 W WHITE

Dus inderdaad dazzler wat je gezegd hebt, klopt helemaal.
Maar stel nu dat een sterkere lamp zou helpen, lijden mijn traaggroeiers hierdan niet onder? En wat met algen? Stimuleer je ze dan niet?
Laatst gewijzigd door tomehsal op wo okt 03, 2007 13:11, 3 keer totaal gewijzigd.

tomehsal

Bericht door tomehsal » wo okt 03, 2007 13:03

De lamp van Arcadia heb ik al1 jaar en de lamp van Tetra 3 maanden.
wood-butcher schreef:En hoe lang heb je die lampen al in gebruik?
Er word aangeraden om bijna jaarliijks je lampen te vervangen omdat deze met de ouderdom aan lichtsterkte verliezen.

Grtz.

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » wo okt 03, 2007 22:34

De arcadia FRESHWATER is een lamp met een neutraal wit licht, waarvan het kleurenspectrum zich hoofdzakelijk in het blauwe en gele bereik bevind. Mooi om naar te kijken, de vissen komen mooi uit, maar je planten hebben graag wat meer rood om te groeien.

Een Arcadia TROPICAL heeft dan weer een hoge mate van rood licht in het spectrum,
wat beter is voor plantengroei. Maar misschien komen de kleuren van de vissen weer minder mooi uit. Vaak worden ze dan ook gecombineerd, maar dat is bij jou niet mogelijk.

Over je andere lamp kan ik vrij weinig info vinden.

Misschien moet je eens kijken op: http://www.kara-inci.nl/verlichting1.htm

Hier staat goed uitgelegd hoeveel licht je nodig hebt in je bak, zowel uitrekenbaar in Watt als in lumens (effecteive lichtobrengst)

Ik heb die formules ook gebruikt voor mijn bak uit te rekenen, zo kan je op zoek gaan naar de lamp die de juiste opbrengst heeft.

En misschien nog een kleine tip: als je geen lamp kan bijplaatsen, zet dan zeker een reflector op je bestaande lamp. Deze verdubbeld het licht dat naar je planten gaat!
tomehsal schreef:In mijn aquarium van 100l zit deze lamp: ARCADIA FRESHWATER
FF 18-(24",600mm) HIGH OUTPUT TROPICAL LAMP RECYCABLE MADE IN EC
In mijn aquarium van 60l zit deze lamp: TETRA TETRA GmBH D-4904 Melle Germany T8 15 W WHITE

Dus inderdaad dazzler wat je gezegd hebt, klopt helemaal.
Maar stel nu dat een sterkere lamp zou helpen, lijden mijn traaggroeiers hierdan niet onder? En wat met algen? Stimuleer je ze dan niet?
2 Things are universal: Hydrogen and Stupidity

tomehsal

Bericht door tomehsal » do okt 04, 2007 7:50

Bedankt voor de uitleg. Maar als ik dit toepas, zullen wrschl mijn Anubias barteri var nana kapot gaan, niet? En die staan nu juist zeer prachtig. Ik heb in mijn lichtkap gekeken en zag dat ik reeds reflectors heb.

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door eddy » do okt 04, 2007 12:58

anubias vraagt idd minder belichting, anders gaan de bladeren te snel bealgen en afvallen ...
Guppyclub.be = de snelste weg naar de mooiste guppy's ;)

tomehsal

Bericht door tomehsal » za okt 06, 2007 21:00

Dan bieden waarschijnlijk drijfplanten een oplossing. Hier heb ik echter nog geen ervaring mee. Ik zou graag makkelijk te houden drijfplanten willen houden. Welke drijfbplanten zouden jullie mij aanraden?

Plaats reactie