BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

Graag raad over nieuwe filter in bevuilt aquarium

Alle vragen over aquariums in het algemeen, die niet thuishoren in 1 van de bestaande rubrieken.
Plaats reactie
Sammeke40
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Graag raad over nieuwe filter in bevuilt aquarium

Bericht door Sammeke40 » za nov 02, 2013 18:58

Hallo,
Graag raad a.u.b.? Ik heb een aquael aquarium van 54l,deze kocht ik aan met bijhorend filter Aquael fan 1 plus en bijhorende verwarming. Dit omdat ik guppen op koud water had staan in plastiek bak met enkel een zuurstofschelp hetgeen vele maanden goed liep. Maar omdat ik ook op vele vissen sites had gelezen dat guppen toch wel liever warm water verkozen,en ze inmiddels ook regelmatig kleintjes hadden kocht ik dus deze aquarium. Ik heb na aankoop de fout als beginneling gemaakt dat ik mijn bak niet heb laten indraaien,in de bak zat ook een zakje acti clean waarop stond dat het bacteriën bevatte en ook het water in 24u klaar zou maken om de vissen erin te plaatsen,hetgeen ik ook deed. Enkele dagen nadien begonnen meer en meer van mijn guppen te sterven :( . Ik heb in die periode dan ook veel gelezen op verschillende sites dat ik mijn aquarium had moeten laten indraaien gedurende 3 weken en was een beetje teleur gesteld omdat de winkel me daar niets had over verteld. Weken heb ik miserie daardoor gehad. Dan ging het enkele maanden terug goed. Maar nu sinds september heb ik een probleem met mijn waterwaardes door een te hoge pH en nitraat. Daardoor kreeg ik veel vissen met een gespleten staart net alsof men er met een schaar in geknipt had en met de dood tot gevolg enkele dagen nadien :cry: . Waterwissels hielpen maar kort;telkens na een 4-tal dagen weer slechte waardes. Inmiddels heb ik ondervonden dat dit waarschijnlijk door mijn filter met spons veroorzaakt wordt. Er was een tweetal weken geleden een plantje losgekomen in mijn bak hetgeen ik terug wou vastzetten en zo tot de consultatie gekomen ben dat onder mijn steentjes mijn aquarium nogal sterk bevuilt is,hoewel ik er niet teveel vissen in had en ook niet teveel voederde. Vaak gebeurt het dat ik s' morgens opsta en mijn filter uit zichzelf enorm hard begint te stromen,ook gebeurt dit nogal vaak gewoon in de dag ook terwijl net daarvoor het water gewoon kabbelde. Dan moet ik telkens een kleine hoeveelheid water toevoegen tot het water weer gewoon kabbelt. Dus nu heb ik een nieuwe filter gekocht,een aqua flow 100 met structuur filterschuim en actieve kool voor een optimale werking. Maar nu is mijn vraag;hoe pak ik dit nu het best aan? Plaats ik mijn vissen tijdelijk in een plastiek bak met het water uit mijn aquarium waarin ondertussen al bacteriën zitten,kuis dan de hele bak volledig uit met azijn zoals ik al op verschillende sites heb gelezen (schijnt ook goed om makkelijk algen op de ruiten zoals bij mij nu wat het geval is) en spoel alles heel goed uit waarna ik mijn vissen terug plaatsen kan met nieuwe filter en bio nitrivec (bacteriën) dan? Want in deze filter zitten nu nog geen bacteriën? Of zou ik gewoon een waterwissel doen met mijn vissen nog in hun bak waarbij ik het proper water volledig in de bak rond giet en wat maakt dat zo het vuil onder de stenen uitkomt (normaal giet ik mijn proper water op mijn kiemhout zodat ik niet teveel troep in mijn bak heb daarna) met de nieuwe filter erin dat ik bijv na 2 dagen terug goed reinig en waarbij ik vervolgens terug bio-nitrivec toevoeg? Maar is dit dan wel goed voor mijn vissen? Graag raad a.u.b.? Alvast vriendelijke dank,Sammeke

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Re: Graag raad over nieuwe filter in bevuilt aquarium

Bericht door eddy » za nov 02, 2013 23:27

Hoi Sam,
Ik zou het zo aanpakken:
- activeer de filter in het bevuilde aquarium en laat 'm een drietal weken indraaien
- breng dan je filter en je vissen met water uit het bevuilde aquarium (let erop dat je geen vuil mee overhevelt) over in het reserve-aquarium
- kuis dan je aquarium grondig (beter niet met azijn of andere producten - goed schrobben met een sponsje volstaat)
- richt het aquarium terug in met proper gespoelde steentjes, enz.
- breng daarna de inhoud van het reserve-aquarium (water, vissen en filter) over in de gekuiste bak
- vul verder aan met vers water (dan lijkt het voor de vissen alsof ze een goede waterwissel gekregen hebben).
Succes,
Eddy
Guppyclub.be = de snelste weg naar de mooiste guppy's ;)

Sammeke40
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Bericht door Sammeke40 » zo nov 03, 2013 1:19

Hallo Eddy,bedankt voor je antwoord.
Dus het kan geen kwaad om de nieuwe filter gewoon in mijn aquarium te plaatsen nu?
Want ik dacht dat er eerst een bacteriën kolonie in moest gevestigd worden?
Gaat dit dan niet te snel mijn bacteriën nu afbreken dan omdat hij nog niet ingedraaid is?
Voeg ik best nog extra bio nitrivec (bacteriën) toe dan?
En zou dit dan ook kunnen helpen bij de te hoge nitraat die ik steeds in mijn bak heb nu denkt u?
Deze nitraatwaarde was vandaag iets meer dan 10 mg. de pH 8,5.
Maar ik zag dat er weer een black molly met gespleten staartvin in mijn bak zat deze ochtend,derest van de vissen doet het tot nu toe nog schijnbaar goed.
Ik denk dat dit aan mijn waterwaardes ligt door deze vervuiling en slecht werkende filter nu.
Vinrot is het al zeker niet want de vissen krijgen geen rafels aan de staarten maar er is telkens precies met een schaar in geknipt zoals u kan zien op de foto van een eerder overleden vis. :cry:
vissies 003.JPG
vissies 003.JPG (126.05 KiB) 7469 keer bekeken
Bedankt en groetjes Sammeke

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door eddy » zo nov 03, 2013 12:12

Hoi Sam,
Daar gaat het juist om - de nieuwe filter kan dan indraaien met de bacteriën en de organische vervuiling die in je bak aanwezig zijn.
Zeker niets toevoegen in dit stadium! Want dan kom je in hetzelfde sukkelstraatje terecht.
Een goed aquarium in gang zetten en in conditie houden vergt in de eerste plaats geduld.
Steek je nieuwe filter in de bak, heb (MINSTENS) een drietal weken geduld en gun de micro-organismen de tijd om hun werk te gaan doen.
Groetjes,
Eddy

Sammeke40
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Bericht door Sammeke40 » zo nov 03, 2013 20:21

Hallo Eddy,
Nogmaals vriendelijke dank voor uw antwoord terug.
Ik heb uw raad opgevolgd de nieuwe filter heb ik vandaag in het aquarium geplaatst.
Het is wel een sterke filter,wat miss wel goed is in mijn bevuilde bak nu,alleen maakt hij door het buisje boven het wateroppervlak wat het water terug naar beneden laat stromen wat veel lawaai,maar daar wennen we nog wel aan hoop ik. :)
Sorry,maar nu heb ik nog eens een vraag a.u.b.?
Vandaag kreeg ik een tetra aquarium van 30 l. dit kwam van propere mensen die er voorheen 3 guppen hadden insteken.
De zwarte steentjes bleven in deze bak zitten nog, ik zou deze aquarium ook moeten opstarten met een nieuwe filter.
Omwille van de reeds bestaande bacteriën al in deze bak,nu is dit misschien een domme vraag maar wat stelt u voor;om hem volledig opnieuw uit tekuisen eerst en de steentjes eens goed af te koken,of doen zoals deze mensen tegen me zeiden,gewoon nieuw water erin en daar meteen de filter in laten indraaien?
Ik heb de vissen die erin zaten niet gezien,mij werd verteld dat dit gezonde vissen waren,maar ik weet niet hoe zij voorheen deze aquarium behandeld hebben,vandaar mijn vraag?
Vriendelijke dank,Sammeke

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door eddy » zo nov 03, 2013 22:11

Hoi Sam,
1. Je moet eens kijken of je de stroomsnelheid van je filter kan regelen - als je die minder zet, zal hij ook minder lawaai maken.
2. Ongeacht wat wordt gezegd, altijd aquarium grondig kuisen en kiezel grondig spoelen of uitkoken. Daarna aquarium opzetten, inrichten en filter laten draaien. Pas na een 3-tal weken planten en vissen erin plaatsen.
Succes,
Eddy

Sammeke40
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Bericht door Sammeke40 » ma nov 04, 2013 19:43

Hallo Eddy,de filter die ik nu gebruik staat al op minimum dus aan het geluid daarvan is niet veel meer te doen vrees ik,maar ik zal daar wel gewoon aan worden nog zeker? :)
Wat die kleine aquarium betreft,daar ga ik dan idd vandaag eens werk van maken en die helemaal ontsmetten zoals u zegt.
Ik was ook van mening dat beter zo te doen feitelijk maar wou uw mening ook eens horen daarover.
En dan ga ik hier wel nog meer lawaai hebben want dan draaien er straks zo'n 2 filters in die aquariums haha :-D .
Maar ik weet ook niet of ik wel de juiste keuze van filters genomen heb,want ik las vandaag nog dit over verschillende filtermaterialen;

Filterspons
Filtersponzen zijn verkrijgbaar in verschillende soorten, van grof tot fijn. Filtersponzen halen de meest grove vuildeeltjes uit het water, en zijn daarom heel geschikt als onderste laag van een filter. Spoel de spons uit in wat aquariumwater als je merkt dat de doorstroom van je filter minder wordt.

Actieve kool
Actieve kool is niet geschikt als standaard filtermateriaal. Het haalt namelijk allerlei goede stoffen uit het water. Het haalt echter ook schadelijke stoffen uit het water, waardoor het zeer geschikt is om te gebruiken na een medicijnkuur. Ook kun je verkleurd water (bijvoorbeeld door kienhout dat afgeeft) weer helder maken met actieve kool. De werking van kool is beperkt, het is twee tot vier weken actief.

Aangezien de filters waar ik nu mee werk beiden bevatten,is het dan niet aan te raden beter achter andere filters te gaan zien binnenkort,of om nu zeker die kleine bak met een andere op te starten??
Misschien dat die ik nu in mijn 54L bak gebruik wél even goed is voor de bevuiling daarin,maar om hem standaard te gebruiken niet meer dan?
En wat denkt u,u zei me deze filter in mijn 54l bak minstens 3w te laten indraaien,maar als die zoveel goede stoffen uit het water haalt ook door de actieve kool,moet ik dan niet af en toe bacteriën in mijn water toevoegen,en moet ik in die drie weken nog waterwissels doen,of stop ik daar dan beter even mee tot na die drie weken?
Bedankt en fijne avond nog gewenst,Sammeke

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » ma nov 04, 2013 20:21

De meeste aquariums hier worden over lucht gefilterd, diegene die niet over lucht gaan heb ik de spons doormidden geknipt ( zodat je een bovenste deel en een onderste deel hebt) en tussen de 2 delen watten gestoken.
Het onderste deel stopt de grove delen, de watten zorgen dat de kleinste deeltjes die normaal door je spons heen gaan, gestopt worden en het bovenste deel zorgt ervoor dat je watten niet in de pomp raken. Wanneer je filter verstopt raakt moet je enkel de watten vervangen, zo laat je meer dan genoeg bacterien over in je spons die je niet uitspoelt.
Een pomp die lawaai maakt kan enkele redenen hebben buiten een verstropte filter; oa lucht in de pomp zelf, los gekomen delen in de pomphuis, vuil ophooping in het pomphuis....
Probeer het pompje zelf een voorzichtig te openen, meestal kan je wel aan het rotortje dat het water wegstuuwt en kijk de onderdeeltjes eens na op beschadiging en kuis deze eens.
Als je niet weet hoe je dit moet openen google dan eens wat rond op merk en type van het pompje, met wat geluk vindt je wel meer info

Sammeke40
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Bericht door Sammeke40 » di nov 05, 2013 16:00

Beste Ihuntudown,bedankt voor je antwoord.
Mijn fIlter is een nieuwe,de Superfish Aqua-flow 100,en het lawaai waarvan ik spreek komt door het opgestuwde water dat door middel van gaatjes via een buisje terug in het water stroomt bovenaan het water oppervlak.
Precies of je hebt een waterval in je woonkamer... Zie foto.
Op de doos staat dat dit buisje ong 1,5cm boven het wateroppervlak moet blijven,maar nu zie ik precies op foto's op het net dat er mensen zijn die dit buisje net boven het wateroppervlak ook hangen;zoals u hier kunt zien,dat zou natuurlijk ook wel het lawaai ervan wat kunnen dimmen..
goudvis.jpg
goudvis.jpg (216.52 KiB) 7440 keer bekeken
Of misschien is het een ander type filter,ik weet het allemaal niet goed?
Ik denk niet dat het aan de filter zelf ligt,deze is namelijk nieuw.
Ik heb deze gekocht doordat mijn vorig filter niet goed werkte,onder mijn steentjes is mijn aquarium nogal bevuilt,vandaar een nieuwe filter,deze is met actieve kool binnenin de filter door middel van een opening in de spons,zou ik daar evt na verloop van tijd deze watten kunnen in plaatsen dan?
En omwille van het feit dat dit een nieuwe filter is,nu 3d in mijn aquarium,moet ik dan ook nog waterwissels doen of wacht ik daar omwille van de bacteriën beter ook 3w mee?
Alvast vriendelijke dank,Sammeke
Bijlagen
aquaflow100.jpg
aquaflow100.jpg (44.03 KiB) 7440 keer bekeken
a_aqua-flow_100.jpg
a_aqua-flow_100.jpg (59.17 KiB) 7440 keer bekeken

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » wo nov 06, 2013 9:55

prijs kwaliteit zijn die aquaflows zeker niet slecht, als niet de betere...
je kan je pompje iets korter bij het water oppervlak zetten, of zelfs net onder, dan heb je dat lawaai niet.
Het actief kool zou ik eruit halen, en waar het kool zit (in het hol in het midden van de filter) zou ik opvullen met watten.
Zo moet je niet in je spons knippen :wink:
Spoel de watter wel eerst grondig uit, liefst met heet water om onzichtbare vuil deeltjes en slechte bacterien eruit te halen.
Daarna enkel nog aan je filter komen wanneer deze verstropt zit, dan enkel de watten vervangen, de spons met rust laten.
Hoe meer je aan je filter systeem komt te instabieler deze wordt

Sammeke40
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Bericht door Sammeke40 » wo nov 06, 2013 16:21

Beste ihuntudown,dank voor uw antwoord.
Ik heb hem nu zoals u zei net met het uitstroombuisje 0,5cm boven het wateroppervlak gehangen,wat een geluidsverschil al zeg,nu hoor ik het nog amper :lol:
Voorheen had ik precies een waterval in mijn living haha.
Ik heb wel veel bubbeltjes in het water nog,en op deze manier stoort het geluid me niet meer,maar is dit feitelijk wel ok voor mijn vissen?
Op de éne site lees ik van wel,(meer aan zuurstof zo) en op de andere site lees ik dat het beter is dat het water gewoon kabbelt?
Ook heb ik al op een tweetal sites gelezen dat deze filter nogal makkelijk kleine visjes en garnaaltjes op durft zuigen,ik hoop dat dit bij mij niet gaat gebeuren want ik heb net enkele kleine guppen (1cm en de grootsten ervan) uitgezet in mijn bak wegens wat aan plaatsgebrek door groeien in hun vorig bakje.

Nu draait deze filter 4d in mijn aquarium,wat stelt u voor;deze nog enkele dagen of een paar weken te laten indraaien met de kool,of vandaag al vervangen met watten?
De rede van deze nieuwe filter is omdat mijn vorige bijgeleverde filter niet goed werkte,deze begon soms gewoon uit zichzelf dusdanig hard te pompen dat mijn water haast uit de bak vloog bij manier van spreken,maar ook aan de bevuiling en waterwaardes kon ik opmaken dat hij niet naar behoeven werkte,deze blijken nu een pak beter gestabiliseerd al met de nieuwe filter,ik heb geen vissen meer met gespleten staartjes. :-D
Ook had ik eens willen vragen of ik nog aan waterwissels zou doen of even niet tot de filter een 3 tal weken ingedraaid is voor de bacteriëncyclus die daar nog moet in vestigen?
En voeg ik best af en toe nog wat bio-nitrivec (bacteriën) toe of niet,want Eddy raadde me dit af en ik geloof hem daar wel in maar omdat het een nieuwe filter is mét nu die actieve kool en men in de winkel zei van dit wel te doen omdat kool veel goede bacteriën mee opzuigt vraag ik u dit ook nog eens liever?

Ook ga ik vandaag naar de winkel deze watten al halen en zou ik willen beginnen met de opstart van een 30L bakje,ook met zelfde filter,alleen een aqua-flow 50 dan.
Zou ik deze dan ook meteen opstarten met watten in deze filter i.p.v. met de actieve kool aangezien dit niet echt hoeft?
En voeg ik daar dan best wat bio-nitrivec aan toe zodat de bacteriëncyclus zich vlugger kan vestigen in die filter,of hoe doe ik dit het beste?
Ik lees heel veel op andere sites maar hier staan ook overal andere antwoorden in,buiten dan dat ik zeker het filter 3w moet laten indraaien alvorens er vissen in te plaatsen hetgeen ik ook zeker ga doen ditmaal.
Dank u en groetjes,Sammeke

Plaats reactie