beginners vraagje

Vragen over de inrichting van het aquarium. Filters, pompen, beplanting.....
Plaats reactie
shaggybe

beginners vraagje

Bericht door shaggybe » wo nov 09, 2011 19:30

hallo

graag zou ik eens het verschil weten tussen de luchtpomp en wat het juist doe en een filter wat doet het juist en wat is er beter te plaatsen in een visbokaal .

want in de winkels zeggen ze ons dat we 10 guppy's mogen houden dus wij kopen 10 guppy's maar hebben nu al iedere dag dode guppy's al gevolg.dus zoeken we nu de oorzaak

dus wij hebben een visbokaal van diameter 28 en kan 15l water in .
er zit een nep plantje in (plastiek) en grondlaag neon steentjes.
een luchtpomp van 1800watt met tussenstukjes.
speciaal aqariumlampje bovenop de bokaal.

is dat voldoende wat kunnen we meer doen of veranderen want ik weet het vorlopig niet meer hoor en die winkeliers geloof ik nu ook niet meer ze want zij hebben ons dat allemaal meegegeven.
en is alles wat we aangekocht hebben nu alles voor niets geweest.

alvast bedankt op voorhand.

guppylove

Re: beginners vraagje

Bericht door guppylove » wo nov 09, 2011 19:48

een filter zuivert het water en een luchtpomp brengt wat meer zuurstof in het water,
een visbokaal van 15 liter is niet veel, voor 10 guppy's. en zonder verwarming? het kan zijn dat er teweinig zuurstof in het water zit omdat je er geen echte planten in hebt zitten, overbevolkt, misschien de overstap van het ene naar het andere water,...

het kan aan zoveel dingen liggen.....

groetjes stan

shaggybe

Bericht door shaggybe » wo nov 09, 2011 22:00

maar het water is konstant 23 graden is het dan nog nodig voor een verwarmingselement te steken

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » do nov 10, 2011 0:14

een luchtpomp of waterpomp kunnen nooit een filter vervangen. Je kan eventueel wel zonder filter maar dan moet je wel véél waterwissels doen om de waterwaardes onder controle te houden, veel waterwissels geven natuurlijk andere complicaties (stress, temp verschil,...)
goudvissen kunnen beter tegen die veranderingen maar guppen zijn kleine warmwater visjes die toch iets meer finesse vergt.
als je toch wilt aanhouden aan je bokaal zou ik volgende zaken zeker in acht nemen ivm guppen:
- beter 2 gezonde blije visjes dan 10 dode
- zou enkel mannetjes erin zetten om kweek te verhinderen (en terug met 10 dode visjes)
- Temperatuur meting opvolgen, zeker bij waterwissels, max 1-2 graden verschil in korte periodes
- indien je je water niet filtert; guppen hebben graag stroming, probeer dit te verkrijgen
- geen filter is water meten op nitraat, nitriet, ph (verzuring van het stilstaand ongefiltert water), ammoniak en ammonium.
- een bokaal is als een super eeuwig reflecterende echo van bewegingen die je vissen gek en ziek maakt, probeer die echo te breken door (echte) plantjes van verschillende grootte kris kras in te planten, decoratie kan ook helpen. Je kan de echo reflectie testen door je vinger in het water te steken, het water te verstoren en kijken water de oppervlakte rimpels doen, keren ze telkens terug naar dezelfde plaats = slecht
ik kan nog doorgaan maar met deze info sta je al wat sterker gewassen

shaggybe

Bericht door shaggybe » do nov 10, 2011 18:50

ik ben zojuist achter een filter geweest en heb 1 gevonden van tetra IN300 plus van 10l tot 40l is dat genoeg voor deze bokaal.

groetjes

wesleyDG
Guppy Bachelor
Guppy Bachelor

Bericht door wesleyDG » ma nov 14, 2011 21:31

een goede filter is een filter die ongeveer 3X de inhoud van u aquarium kan filteren op 1uur tijd.
Triangel MoscouwBlauw
Triangel Albino Blond/Red
Triangel RedGrass
Triangel Blond JapanRed
------
Dubbelzwaard BlackBar Red
Dubbelzwaard Filli/Snakeskin

Plaats reactie