BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

Groei en belichting van planten

Vragen over planten
Plaats reactie
wesleyDG
Guppy Bachelor
Guppy Bachelor

Groei en belichting van planten

Bericht door wesleyDG » di jul 26, 2011 1:13

Welke TL lampen of combinatie kan je best gebruiken voor bakken met veel beplanting?

Bakken 2x 100cm bestaan uit veel planten zoals annubis, ovaal gras, palmgras, langspriet gras, mos, javamos, javavaren....

Eerst zaten er standaard 1000k aquastar in ofzoiets van TL's, nu heb ik enkel Gro-lux lampen er inzitten van sylvania.
Deze geven een mooie weergave tov de vissen, alleen blijft het beetje donker in de aqua hierdoor.
Dus daar de vraag... welke lamp neem ik best hier bij de grolux lampe als combinatie? Voornamelijk dan weer rekenninghoudend ten opzichte van de stimulatie van de plantengroei.
Triangel MoscouwBlauw
Triangel Albino Blond/Red
Triangel RedGrass
Triangel Blond JapanRed
------
Dubbelzwaard BlackBar Red
Dubbelzwaard Filli/Snakeskin

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Groei en belichting van planten

Bericht door dazzler » di jul 26, 2011 15:57

Hoi Wesley,

sommigen zullen jou zeker afschieten ivm die grolux (zou een enorme algen-veroorzaker zijn naar het schijnt)

Persoonlijk heb ik niet echt slechte ervaringen met grolux, ze geven inderdaad best wel een licht waar de vissen erg mooi van kleuren.
Helaas is de lichtopbrengst van een grolux redelijk laag (dat verklaard misschien het algenprobleem bij sommigen - bij te weinig licht stoppen de planten met groeien, en dan geef je algen natuurlijk vrij spel)

Daarom zowieso wel die grolux combineren met een lamp die een hogere opbrengst heeft, plaats de grolux vooraan (zicht vissen) maar gebruik er nog een philips bij, een combinatie van de phiilips 830 + philips 840 kom je vaak tegen, dit is iets warmer licht (geler)

hoewel je had een lamp van 1000 kelvin, maw erg warm licht, knalgeel zou ik bijna zeggen. Ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van, de 830 en 840 zijn ook nog gelig maar gaan meer naar wit (840 = 4000 kelvin is witter dan de 830, 3000 kelvin)

daglicht is trouwens 5000-8000 kelvin

Op http://saurama.aqua-web.org/index.htm kan je trouwens foto's vinden van een aquarium bij verschillende lampen/kelvin, zo zie je goed het verschil tussen de gelere en wittere kleuren.

Persoonlijk zou ik een 840 bij de grolux bijsteken, omdat ik minder van gelige kleur hou...
2 Things are universal: Hydrogen and Stupidity

wesleyDG
Guppy Bachelor
Guppy Bachelor

Bericht door wesleyDG » zo aug 14, 2011 0:48

Dankje voor de reactie.

Was even verkeerd standaard zat er in die aquarium van ne meter een Aquastar lamp van 75cm met 10000K dus niet 1000.

Vandaag even wat gaan rondkijken en heb enkele verscheidene tls gekocht voor te experminteren.
Heb 2 ZooMed TLs gekocht van 60cm Ocean Sunn 10000K 17wat deze geeft 3pieken in blauw groen geel spectrum (geel iets minder piekniveau)Geeft wel feller en helder licht.
En heb ook 2 TLs gekocht van Sylvanie Aquastar 60cm ook 10000K 18wat deze geeft een piek in blauw-blauwgroen-geel-orangjerood. deze geven ook ongeveer hetzelfde paarsachtige licht zoals de grolux alleen zijn deze aquastar iets harder in opbrengst precies.

Dus in mijn 2 1meterbakken hangt nu ieders een Sylvania grolux van 79cm 25wat. Deze is dus voor de fotosyntese van de planten en groei? Ik ga nu zelf een kap maken voor beide bakken want de originele hadde maar plek voor 1 TL helaas. Dan kan ik testen met een bijkomende TL van sylvania aquastar 10000K 60cm. Zo hebben de planten hopelijk genoeg lichtinkomst kwa helderder straf daglichtlicht.

Eerst had ik in mijn KWEEKbakken ook alleen Grolux steken voor het kleuren pallet van de vissen beter te kenmerken. Maar in de dag bleven deze redelijk donker met deze lampen (60cm) Alleen savonds had je mooi inzicht in de aquariums. Dus ga ik proberen die TLs van MedZoo ocean sun te gebruiken in de kweekbakken. (als blijkt dat ze in de dag meer licht inbrengen in de bakken)

GroLux Sylvania 79cm --> 9,99euro
Grolux Sylvania 60cm --> 6,99euro
Aquastar Sylvania 60cm 10000k --> 7,59euro
'' '' 79cm 10000K --> 10euro
Medzoo aceanreef 60cm --> normaal 18,99euro --> 10euro
Triangel MoscouwBlauw
Triangel RedGrass
Triangel Blond JapanRed
------

wesleyDG
Guppy Bachelor
Guppy Bachelor

Bericht door wesleyDG » ma sep 19, 2011 19:58

Hoi

Er steekt nu al en tijdje een grote grolux in de bakken in combinatie met een iets kleinere daglichtlamp 10000K.
Ze branden ongeveer 11 a 12 uur perdag.

Nog steeds groeien de planten niet zoals het zou moeten en heb ook veel last van harige alg op men planten en ovale grasplanten.
Waterwaardes zijn prima.
Ik gebruik nu ook de Serra co2 reactor met co2 tablets.

Iemand een idee wat er nog verkeerd kan zijn? zodat mijn planten mooi groeien en opkleuren?

Wat ik ook wou vragen is of er iemand een goede link wet of website waar je wat kan bijlren ivm opkweken van plantjes, stekjes van planten maken en al dat soort zaken.

Groetjes
Triangel MoscouwBlauw
Triangel RedGrass
Triangel Blond JapanRed
------

Plaats reactie