Anubias

Vragen over planten
Plaats reactie
Nidrusje

Anubias

Bericht door Nidrusje » ma nov 19, 2007 11:38

Hey ik had een plantje gekocht voor m'n leegstaande aquarium, waar later de guppy jongeren in kunnen gehouden worden. Mijn viswinkel raadde mij anubias aan omdat dit een simpel plantje is om te houden. Helaas beginnen er nu over bruine strepen op m'n bladeren te komen.
Is dit het begin van het einde? Zo ja, wat moet ik doen om dit tegen te gaan.

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » ma nov 19, 2007 11:52

Anubias is een plant die erg sterk is, en verder weinig behoeftes heeft. Bvb veel licht is helemaal niet nodig.

Je zou eens moeten kijken of de bruine strepen effectief in de bladeren zelf zitten (rotting zeg maar) of dat het erop zit (dan kan je het eraf wrijven met je vingers)
In dat laatste geval is het een alg die erop zit, en dit komt dan meestal omdat er teveel licht rechtstreeks op de anubias komt
(heeft weinig licht nodig, dus veel licht bevorderd dan de algengroei)
2 Things are universal: Hydrogen and Stupidity

Nidrusje

Bericht door Nidrusje » di nov 20, 2007 17:34

Het zijn dus de algen. Wat moet ik doen? Elke week de algen ervan wrijven ofzo?

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » di nov 20, 2007 19:52

Als je echt met algen zit, is er eigenlijk gewoon "iets" mis met je aquarium. Het water hoeft daarom niet ongezond te zijn (hoewel het kan!) maar het wil zeggen dat er ergens iets niet in evenwicht is...

bvb: planten hebben om te groeien zowel licht als CO2 als andere voedingsbronnen nodig (oa nitraten)
Heb je nu heel veel licht, maar te weinig CO2 of nitraten, dan stopt je plantengroei. Maar door het teveel aan licht, schieten de algen de hoogte in

Omgekeerd kan je bvb genoeg voedingsstoffen hebben, maar te weinig (of het verkeerde soort) licht voor plantengroei. Ook weer algengroei!

Een anubias is een traag groeiende plant. Als je dus bvb voldoende licht en voedingsstoffen hebt, neemt je kans op algen toe omdat deze traaggroeiende plant onvoldoende voedingsstoffen opneemt, zodat er genoeg overblijft voor.... algen!

Dan kunnen enkele snelgroeiende soorten (cabomba, valisneria) een oplossing zijn.

Je kan ook je nitraat meten, als dit te hoog is, proberen door andere filtering of frequentere waterverversing dit omlaag te krijgen... of je kan proberen met meer/minder licht (ik weet niet hoe sterk je aqua momenteel verlicht is)

Je moet proberen om naar een evenwicht te zoeken, waarbij je algen zo weinig mogelijk kans krijgen om te groeien!

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door eddy » di nov 20, 2007 20:18

... of je doet eendekroos in je bak - dat zijn goede voedingsstofverwerkers en zij dempen het licht voor ja anubias
Guppyclub.be = de snelste weg naar de mooiste guppy's ;)

Nidrusje

Bericht door Nidrusje » di nov 20, 2007 22:14

het kan wel zijn dat er te weinig is aan nitraat, aangezien er geen vissen in rondzwemmen.

Hoe strooi je je voedsel dan op een efficiënte manier wanneer je aquarium vol met eendenkroos zit?
Is dat hetzelfde eendenkroos die ik heb ik m'n vijver, of is dat een tropische versie?

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » di nov 20, 2007 22:35

van eendekroos zijn er dacht ik 2 versies, diegene die vaak in vijvers voorkomt en alles binnen de kortste keren dichtgroeid, en een soort met iets grotere blaadjes die trager groeit. Die laatste gebruik ik zelf in mijn kweekbakjes.

Voederen? Simpel, gewoon als altijd. De vissen "vissen" het er wel vantussen ;)

Nidrusje

Bericht door Nidrusje » di nov 20, 2007 23:14

k kzal eens proberen met eendenkroos

Nidrusje

Bericht door Nidrusje » ma dec 24, 2007 18:12

jah aangezien het praktisch onmogelijk is nu nog in Gent (allé 3 weken geleden ook) eendenkroos te bemachtigen. Had ik dus papier tussen het licht en de aquarium gestoken, zodat er minder licht doorkomt. Helaas blijven er maar algen komen.

Dit is wel enorm ambetant. Eigelijk is het geen probleem, ma het ziet er gewoon niet uit.

mast

Anubias

Bericht door mast » di jan 08, 2008 12:26

probeer de alg eens laten verwijderen (opeten)door algenetende slakken
renslakken kan je hier goed voor gebruiken
vittina coromandeliana-vittina semiconica-clinton sp. (geel/zwart)
de twee eerste eten gewone alg en zijn op ander voedsel over te zetten
de clinton is een algsp. eet eigenlijk alleen alg ,maar dan wel bijna alle soorten
heb ze alle drie en moet zeggen ze schrapen alle alg v/d bladeren (eten geen planten)
gr mast (groetjes Marc)

Gerrit2
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Gerrit2 » di jan 08, 2008 22:11

Hoe lang staat je bakje?

Als de alg makkelijk wegwrijft is het wat bruinalg.Gaat even snel weg als ze komt.

Plaats reactie