BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

dode gup

Zieke guppy? Doen ze raar, en weet je niet onmiddelijk wat te doen? Vraag het hier.
Plaats reactie
nathalie

dode gup

Bericht door nathalie » za dec 26, 2009 0:41

Hoi hoi, ik ben hier nieuw en heb gelijk al een vraag.
Ik heb nu een dag of 5 guppy's in een aquarium van 54 liter en vanavond had ik ineens 1 dode man op de bodem liggen.
Moet ik me nu gelijk zorgen maken, of kan zoiets een keer gebeuren?
Ik ben een totale leek, probeer het wel goed te doen maar ja.
Is een bak van 54 liter, 24 graden, filter was bijgeleverd.
We hebben de bak met planten, decoratie e.d. eerst 2 weken laten staan en hebben daarna het water getest met zo een strip en dat was allemaal ok. Daarna vissen erin gedaan, dat is nu 5 dagen terug.
We hebben 4 neon tetra's, 2 kleine algeneters, nu nog 4 grote guppen en 3 kleine gupjes, allemaal mannen, want de planning was nog niet om ook te gaan kweken.
Nu vond ik dus vanavond die dode gup op de bodem, zag er verder niet vreemd uit, heeft vanmiddag nog vrolijk rond gezwommen. Gelijk nu het water weer getest, was nog steeds in orde, dus daar zit het hem niet in (denk ik).
Als voedsel heb ik voor de guppen tetra min vlokken en tetra wafer mix (die laatste voor de algeneters).
Nu gaan de vlokken altijd goed op, van de wafer mix heb ik het idee dat deze te lang op de bodem blijven liggen (dan misschien minder geven, of even helemaal niet?? Ik geef nu 3-4 van die tabletjes per dag.).
Kan het ook zijn dat ik misschien een oude vis heb meegehad (gekocht bij intratuin)?
Kan het zijn dat er stress in de bak is? (alle guppen zijn immers mannen...of heb je alleen stress als er ook vrouwen zijn?)
Als iemand me gerust kan stellen zou dat fijn zijn.....ik ben dierenarts assistente en ik vind het maar niks als ik niks kan doen...als beesten gewoon dood gaan (ookal zijn het guppen) en ik niet weet waarom.
Alvast bedankt.

Rob
GuppyClubLid
GuppyClubLid
Contacteer:

Re: dode gup

Bericht door Rob » za dec 26, 2009 13:37

Het water is in orde, zeg je, zou je teveel voederen zou dat niet zo zijn.
Het gebeurt wel eens dat een visje dood gaat zonder dat we een directe oorzaak weten.
Als de vissen zich vreemd gedragen en meer visjes dood gaan is er wel wat aan de hand.

Groetjes, Rob.
Robs-fish: Orchid-endlers en Top Blue Sword.

nathalie

Bericht door nathalie » di dec 29, 2009 23:54

Ben ik weer, vandaag de 2de dode gup. Nu zien we ook dat een van de neontetra´s wit is om de bek, anderen vertonen tekenen van vinrot en de dode gup van vandaag zwom ineens op zijn kop, was aan de zijkant kleur ( en dus schubben ) kwijt en leek wel een gat in zijn buik te hebben. Opnieuw water getest, dit was nog goed, maar het stripje test natuurlijk niet of er bacterien in het water zitten.
Als we dit willen behandelen, moeten we dan alle aangetaste vissen uit het water halen? En is dit voldoende of zit deze bacterie nu in het water en zullen ze het uiteindelijk allemaal krijgen??
Lekker begin trouwens als je net vissen hebt....
Als we gewoon allemaal nieuwe vissen moeten kopen dan zij het zo....Of moeten we misschien helemaal overnieuw beginnen? En dan wil ik nog weten of we dit probleem hebben meegenomen uit de winkel of dat ze dit pas hier hebben opgelopen...Want anders ga ik klagen bij de intratuin, dat ze vissen met vinrot verkopen.
We gaan nu de helft van het water verversen, in de hoop het aantal bacterien te verminderen.....alle hulp en advies is welkom!!! We hebben wel gelezen dat mensen met koi's de vinnen knippen, maar dat kan natuurlijk niet bij guppen.

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » wo dec 30, 2009 0:13

tja je water kan mss wel goed zijn, ziekten kan je er niet mee testen natuurlijk.

Maar als ik het zo lees zit je met 1 of andere schimmelinfectie ofzo. Start eens een behandeling met Sera Baktopur.
Helpt tegen vinrot, bekrot (dat wit om hun bek) en algemene bacteriele infecties.

Instructies zitte er bij, maar om je toch even te helpen: voor een bak van 54liter, de 1° dag 90 druppels toevoegen, 2° dag niets doen, 3° dag opnieuw 90 druppels (oftewel 3 ml)

Ook even de actieve kool uit je filter halen (als die erin zit) want anders wordt het medicijn er gelijk weer uitgefilterd.
2 Things are universal: Hydrogen and Stupidity

nathalie

Bericht door nathalie » wo dec 30, 2009 21:24

Ok, bedankt. We gaan morgen even langs de intratuin om te kijken wat ze daar hebben. Ik heb ook nog aan mijn collega gevraagd, die had ook druppels gebruikt waar het water groen van werd, 2 dagen lang. Ze heeft daarna niks meer in het water gedaan om de bacterie waarden te herstellen en ze heeft daarna wel aquariumzout toegevoegd om te voorkomen dat het nog een keer zou gebeuren. Ik hoop dat het werkt, want vanavond hadden we weer een dode, een algeneter, al weten we niet zeker of dit het probleem ook was (aangezien hij was geplet tussen de filter die had losgelaten van de wand en het glas). Volgens mijn vriend was dit het probleem, maar ik denk dat hij wel snel genoeg weg zou zijn geweest als hij niks anders had gemankeerd.
We gaan dus even kijken morgen of we iets kunnen vinden. Een derde gup is trouwens ook ten dode opgeschreven, gisteren zwom hij al heel moeilijk, vandaag zit hij al de hele dag verstopt in een holte onder een steen, kwam ook niet eten toen ik dit erin deed....hij bewoog nog wel iets. Dus die zal vandaag of morgen ook wel dood zijn. Een van de neon tertra's heeft bekrot, ik heb het idee dat hij moeite heeft met eten, alles wat hij oppakt dat spuugt hij gelijk weer uit lijkt het. Maar qua zwemmen doet hij nog wel normaal.
Als je het probleem bestreden hebt groeien de vinnen en de bek van die neon dan weer aan? Of blijven er stukken uit? Want anders ben ik bang dat hij zal omkomen van de honger.

nathalie

Bericht door nathalie » ma jan 11, 2010 20:19

Ik heb tot 2 keer toe behandeld met iets van tetra...lijkt helemaal niks te helpen, vandaag weer een dode gup. Dus heb ik van het weekend sera baktopur gehaald, gaan we dat maar doen morgen. Dan hebben de vissen nu in ieder geval 2 dagen schoon water gehad zonder medicijnen erin, en dan maar hopen dat de sera wel helpt.

ronny
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ronny » ma jan 11, 2010 21:49

plotselinge sterfte van vele guppen op korte tijd kan wijzen naar de befaamde columnaris ziekte
veel is er niet tegen te doen maar vissen met gesloten vinnen, hangend aan het oppervlakte en levensloze vissen is beter direkt te verwijderen
voor deze is het reeds te laat

behandeling van bactopur direct is niet slecht maar wel dagelijks 50% waterwissels toevoegen en zieke vissen verwijderen is de opdracht

Plaats reactie