BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

buikwaterzucht

Zieke guppy? Doen ze raar, en weet je niet onmiddelijk wat te doen? Vraag het hier.
Plaats reactie
bart
GuppyClubLid
GuppyClubLid

buikwaterzucht

Bericht door bart » wo feb 13, 2008 19:56

gaat buikwaterzucht alleen over van vis naar vis door lichamelijk contact of ook door planten en het water zelf . want heb mijn bakken onderverdeelt maar heb in een bak een vis ondekt die buikwaterzucht heeft .
dubbel lijnkweek half zwart rood triangel

ronny
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ronny » do feb 14, 2008 9:34

buikwaterzucht is een ziekte met een oneindig verhaal

uit mijn ervaring kan ik vertellen dat buikwaterzucht voorkomt
- bij slechte verzorging van de vissen
- nadat vrouwen veel jongen hebben geworden ( dikwijls combinatie met vis tbc )

via boeken ben ik te weten gekomen dat er meer mogelijkheden bestaan :

- Een bacteriële infectie
- Een virale infectie
- Een herpesvirus
- Mitraspora cyprini
- Een tumor
- Nierfalen door giftige stoffen
- Een chronische te hoge ammoniak waarde
- Andere oorzaken door slechte watercondities

dikwijls zie je de vissen met openstaande schubben rondzwemmen maar wanneer dit worden gezien zijn we al in einde stadium

de eerste kenmerken zijn wanneer de buikholte geel en waterig wordt.
De zwarte plek verdwijnt duidelijk bij de vrouwen

op volgende link wordt er heel goed uitgelegt ( wel voor koi's )

http://www.hobbyistenkoiforum.nl/gezond ... rzucht.htm

mijn opinie ziekte herkennen visje verwijderen en dan sluit je problemen uit

bart
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door bart » za feb 16, 2008 13:32

ik heb in een bak een vis ondekt met opstaande schubben heb hem drekt verwijdert . maar men vraag is nu , heb die bak onderverdeelt in 3 klijne bakken dus de vis met buikwaterzucht heeft geen direct contact gehad met de andere vissen . maar kunnen deze dan ook buikwaterzucht krijgen ? en heb een 2 weken geleden wat planten van die bak in mijn nieuwe bak gedaan neem ik dan de ziekte met de planten mee over ?

alvast bedankt .
dubbel lijnkweek half zwart rood triangel

ronny
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Re: buikwaterzucht

Bericht door ronny » ma feb 18, 2008 14:06

vrijdag een lezing gehad over visziekte
en den dierenarts vertelde dat buikwaterzucht specifiek een nierprobleem was en niet besmettelijk maar dikwijls wordt buikwaterzucht met vis tbc gecombineerd en dan zitten we wel met een besmettelijk probleem

men kan enkel dmv microscoop onderzoek echt weten wat de vis heeft.
Men kan symptomen controleren maar dikwijls is het een combinatie van verschillende ziektes samen.
Zo heb ik vrijdag kunnen merken dat een vis buikwaterzucht heeft maar op de nieren sporen trof van een ziekte ( die men enkel kan verder onderzoek bij nieranalyse en dit kost veel geld ) en dat de vis ook een worm meedroeg.

zo zie je dat buikwaterzucht soms een onbekende ziekte is.
De arts vertelde dat de buikwaterzucht kwam doordat de vis het water niet kan afstoten dat in zijn lichaam komt.Dmv 3 gr zout per liter kan deze al een beetje worden geholpen maar echt genezen zal hij nooit meer

jean

Bericht door jean » ma feb 02, 2009 20:37

De laatste 2 weken zijn er al 4 vissen gestorven in ons aquarium. Eerst 2 balloon molly's ( we dachten dat deze gestorven waren van de stress door het mannetje- doch de laatste tuimelde rond) . Vorige week is een platty gestorven en we dachten eerst dat ze zwanger was, maar ze had witte ontlasting en gedroeg zich vreemd. Nu deze morgen is er een vrouwtjes guppy gestorven. Hebben zondag een middel gehaald bij de winkel "bactyfec colombo" en er direct bijgevoegd. Nu vandaag hebben we nog een halve dosering toegevoegd. We gaan dit ook nog een 5e dag doen. Helpt dit middel nu voor de vissen die nog niet aangetast zijn? Weet er iemand wat de eerste symptomen zijn? Als er nu nog vissen sterven de volgende dagen of weken, wat moeten we dan doen?
Hopelijk weet er iemand een antwoord !!!! Want ik ben ten einde raad

Ilse

Bericht door Ilse » di feb 03, 2009 19:17

Door langere tijd aanhoudende stresssituaties wordt het immuunsysteem van de vissen verzwakt zodat er bacteriën in de organismen kunnen geraken. Vaak zijn slechts enkele vissen van het bestand getroffen. De ziekte begint met een bacteriële darminfectie. Dat uit zich in het afscheiden van slijmerige uitwerpselen. Vervolgens begint de vis slechts weinig voedsel op te nemen. In het verdere verloop van de ziekte komen er delen van de darmslijmhuid los. Ze blijven als witte, slijmerige stukken aan de aars van de vis hangen. Zelfs wanneer de vis nog voedsel opneemt, kan hij dit niet meer verteren. De inwendige organen worden gedeeltelijk verschrompeld en kunnen niet meer presteren. In deze toestand kan de vis lange tijd pijn hebben.
Het eindstadium is bereikt wanneer er functionele storingen van de nier optreden of door infecties van de urinewegen de noodzakelijke waterhoeveelheid niet meer kan worden afgescheiden.De overtollige vloeistof hoopt zich op in de lichaamsholte, in de schubzakken of achter de ogen. Een opzwellend lijf, opstaande schubben en uitpuilende ogen zijn het gevolg. Bij het waarnemen van ook maar één enkel teken moet onmiddellijk een behandeling met bijvoorbeeld sera baktopur direct worden doorgevoerd. In het beginstadium kunnen de vissen nog worden geholpen en kan de uitbreiding van de ziekte worden verhinderd.
Vissen die al een duidelijke zwelling van het lijf of uitpuilende ogen vertonen, moeten in een apart aquarium worden overgezet en kunnen daar met een dubbele dosis sera baktopur direct worden behandeld.
Opgelet: dit bijzonder doeltreffende anti-bacteriële verzorgingsmiddel brengt ook schade toe aan nuttige bacteriën in het filter.

Plaats reactie