Guppies sterven !

Zieke guppy? Doen ze raar, en weet je niet onmiddelijk wat te doen? Vraag het hier.
Plaats reactie
Chloë

Guppies sterven !

Bericht door Chloë » za mar 19, 2011 18:11

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en in het aquariumleven!

Vorige week heb ik van mijn vriend 8 gupjes gekregen, 2 mannetjes, 6 vrouwtjes voor in mijn bakje van 20L.
De vrouw van de winkel zei me dat ik zout in het water moest doen (3 gram/L) dit heb ik dan ook thuis gedaan, visjes laten wennen en zo hebben ze een week in een gezouten onverwarmde bak gezeten..
Mijn filtertje was ondertussen stuk gegaan dus gisteren ben ik naar de winkel om een nieuw filtertje (barracuda 200) en een verwarmingsstaaf gelopen, alles zorgvuldig ontsmet en er in gehangen, temperatuur rustig op gang laten komen etc...

Nu vanmorgend was mijn mooiste guppy man plots dood! Niks aan te zien, enkel zwom hij met zijn rugvin naar beneden sinds een paar dagen..
Ook was er 1 gupje dat er niet zo happy bij zwom als de rest enkele dagen terug, deze heb ik dan apart gezet en leek er gisteren weer bovenop maar daarnet is die ook ineens gestorven! hij had wel enkele slierten uit zijn staart en een rode kieuw leek mij maar verder niks!

Vandaag zwemmen mijn visjes allemaal dicht tegen het wateroppervlak met hun rugvin pla dus ik ben bang dat ze ook zullen sneuvelen dus kan iemand helpen en zeggen wat ik kan doen om ze te redden en/of wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt!

Chloë

glamoer

Re: Guppies sterven !

Bericht door glamoer » di jul 19, 2011 19:48

Hallo ,

Ik doe maar 1gram zout per L in mijn aquarium omdat het zo op websaits staat .
Mss eens het water verversen en maar 1grm zout per L erin doen ?
En je moet eens zo een termometer kopen en eens kijken hoe warm je water is want bij mij staat er geen verwarming in en het is al 23 graden in mijn aquarium :wink:
Als het boven de 27 graden is dan denk ik dat je vissen door de warmte gestorven zijn .
Ik weet het niet zeker hoor ! :wink:

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » wo jul 20, 2011 10:17

rode kieuwen kan wijzen op een verhoogd ammoniak, ammonium, nitriet en/of nitriet gehalte.
Stress kan dit ook veroorzaken door bv: te lang in een transport zakje/bakje, water temperatuur verschillen, te sterke waterstroming zonder rust plaatsen, te veel visjes in je bak.....

ik raad je aan om eerst een watertest te doen op je leidingwater (om een basislijn te zetten, je aquarium water zal nooit beter worden als het water je erin gooit) en daarna op je aquarium.

op de website: http://www.sera.de/nl/sera-service/laboratory.html kan je je waardes invullen in de quick test, daarna geeft Sera je advies wat je met doen, dit is een geweldige tool voor beginnende aquarium houder.

En soms, soms sterven ze zonder klare reden, dit weekend had ik 4 dode visjes zonder aanwijzingen, terwijl de andere visjes leveldig verder doen met hun dagelijkse zaken....

Bubbelguppie

Bericht door Bubbelguppie » za jul 30, 2011 19:10

Guppen zijn zoetwatervissen, ik kijk er van op dat jullie zout toegevoegd hebben.
Ik heb ook eens op Google gekeken maar daar staat alleen dat het voor kan komen dat een kweker dit doet of dat je zout kan toevoegen als een gup zich niet lekker voelt.
Ik kan nergens vinden dat er zout toegevoegd moet worden, ook niet op het aquariumforum waar ik ook lid van ben.
Goed water verversen dus en niet meer doen dus :)

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » wo aug 03, 2011 11:46

Om te beginnen klets je die winkelier maar eens tegen zijn oren, die vrouw weet niet wat ze verteld...

zoals hierboven al staat... en gup is een zoetwatervis, en hoeft helemaal geen zout. Het wordt soms (tijdelijk) gedaan omdat het kan helpen bij ziekten, maar een gezonde gup in een gezond aquarium heeft helemaal geen zout nodig.

Ik heb jaren guppen gekweekt, 16 bakken, nooit 1 gram zout gebruikt....

wat er wel is misgelopen is een openschakeling van kleine foutjes... je hebt je guppen in een "koud" aquarium geplaatst zonder verwarming, en pas achteraf een verwarming bijgeplaatst...

Ik vermoed ook dat je aquarium met nieuw water gevuld was en nog niet "ingedraaid" was, en op de koop toe is je filter defect geraakt --> geen goede bacterien, geen goede filtering --> nitraat/nitriet en/of ammoniak piek !

Dan lees ik termen als "zorgvuldig ontsmet"... HOE heb je dat gedaan? schoonmaakmiddelen en ontsmettingsmiddelen zijn vaak desastreus voor je aquarium water, ook als je alles goed hebt afgespoeld... ik kuis alles altijd met warm water....

8 guppen op 20 liter water is behoorlijk veel, dan moet je goed uitkijken dat je water goed is, je filtering goed is, opletten dat je nitraat/nitriet pieken op tijd opvangt... als je nieuwe vissen in een nieuw aquarium plaatst, dat niet is ingedraaid, best dagelijks een kleione hoeveelheid water wisselen (10%)
Ook als je fitler defect is, zelfde actie...

nu zit je weer met een nieuw filter, dus weer geen goede bacterien.... beetje sera nitrivec toevoegen om de bacterien een goede start te geven!
2 Things are universal: Hydrogen and Stupidity

Romy361

Bericht door Romy361 » do aug 18, 2011 19:28

Je moet gewoon een temperatuur meter erin hangen en er water van ongeveer 25 graden, het filtertje is goed, maar zout dat is onzin!

wilwi
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Bericht door wilwi » do okt 19, 2017 10:41

Ik heb ook veel guppen gekweekt maar heel lang moeten zoeken en werken om een stam te krijgen die het goed deed.
Vroeger had je een hoge kh, gh nodig. Nu blijkt het water waarin de vissen in de aquarium zaak zitten heel zacht, een lage ph en bijna altijd een hoge geleiding (Zout.? ). Dit zou voortkomen door de landen waar de guppen massaal worden gekweekt. Steek je deze in een aquarium met 'normale waarden voor guppen gaan ze gegarandeerd dood.
Nadat ik mijn volledige kweekstelling heb afgebouwd heb ik nu een 40 liter aquarium opgestart voor enkele koppels mooie guppen. Alle guppen gaven de geest binnen de maand ondanks geen nitriet en heel weinig nitraat. Ben nu opnieuw gestart met zelfde soort guppen maar heb 1 koffielepel zout per 10 liter water toegevoegd. Resultaat, zelfde stam blijft leven en ik heb al jongen. Bedoeling is dat ik het zout zou minderen zodat volgende generatie's zoutloos opgroeien.
Mijn mening, winkel guppen hebben zout nodig omdat ze er in opgekweekt zijn.

Plaats reactie