Baby guppen liggen bijna allemaal op hun zij

Alle vragen ivm het kweken van Guppy's
Plaats reactie
jessiebertels
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Baby guppen liggen bijna allemaal op hun zij

Bericht door jessiebertels » vr jan 06, 2017 9:48

Ik had een zwangere gup in mijn kweekbakje zitten, deze ochtend ontdekte ik een 30tal babyguppen.
Een 3tal zwemt vrolijk in het bakje, de rest ligt allemaal op de grond op hun zij....
De meeste leven nog wel, een 5tal is dood...
Weet iemand hier raad mee?

Quatrom
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Re: Baby guppen liggen bijna allemaal op hun zij

Bericht door Quatrom » za feb 25, 2017 17:31

Hallo,

Het kan verschillende oorzaken hebben, de moeder die zwaar gestresseerd was/is, slecht kwaliteit van water, prematuur geboren baby's,
niet genoeg zuurstof (ik ben geen voorstander van die winkel kweekbakjes, in sommige modellen komt er amper zuurstof in)
Hoe groot zijn de baby's? Zie je misvormingen? Hebben ze een opgeblazen buik ofzo?

Ik weet er ook niet alles van, maar door zelfstudie heb ik toch vrij veel weten te leren over guppy's.
Ik ben zelf niet heel lang bezig, ik heb ondertussen 3 vrouwtjes die bevallen zijn.

De eerste kreeg er 34 in totaal, geen enkel dode baby's teruggevonden.
De tweede kreeg 58 nakomelingen. Ik vond +- 10 dode visjes (vond ze allemaal diep tussen de steentjes, ze baanden zich een weg tussen de steentjes maar geraakten er niet meer uit)
Derde is gisteren beginnen met werpen, momenteel al 9 geteld, ze doen het allemaal prima.
Tot nu toe geen enkel jong visje die vreemd doet of gestorven is.

Ik laat mn vrouwtjes in mn aquarium zitten, ook als ze zwanger zijn. Met genoeg plantjes en schuilplaatsen overleven ze haast allemaal. (ik heb 3 Endler mannen + 9 vrouwtjes, geen andere vissen) Na een week haal ik de kleintjes eruit en steek ik ze in een 24l opbergbox (Dragonbox zie: https://www.mupload.nl/img/wlgn2idwjf2aa.jpg uit de action is perfect) met daarin een verwarmer en sponsfilter.

Mijn eerste reactie die ik zou hebben moest ik dit tegenkomen is ze uit het kweekbakje halen, een doorzichtig curver opbergbox van 10l klaarmaken met vers water (+water toevoegen van aquarium waar je andere guppen inzitten), luchtpomp erbij en diffuser in het water steken voor lucht. Daarna kijken hoe ze erop reageren

Plaats reactie