Guppen kweken als voeding.

Alle vragen ivm het kweken van Guppy's
Plaats reactie
Scorgth
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Guppen kweken als voeding.

Bericht door Scorgth » zo jul 05, 2015 15:19

Het is een beetje een rare titel voor een onderwerp maar ik kon het niet anders verwoorden.

Thuis, heb ik twee axolotls en een waterslang. Wat hebben ze gemeen? Beide zijn carnivoren en hebben een voorkeur voor levende vis. Op diverse fora raden mensen aan om guppen te gebruiken als voeding. De reden hiervan is de lage kost en de grote aantallen. Echter, ken ik weinig over het kweken van guppen. De meeste forums spreken over het kweken van stammen. Natuurlijk boeit dit mij niet zo zeer.

Dit is mijn idee en plan hoe ik de guppen zou kweken. Als jullie mij even verder kunnen helpen dan ben ik jullie zeer dankbaar. Nog eens sorry dat ik jullie geliefde vissen laat opeten.

De aquariums
1. Het aquarium van de axolotls: hierin worden om de dag, 1-2 jonge (mannelijke) guppen geplaatst ter consumptie.
2. Het voederaquarium van de waterslang: hierin worden elke week enkele volwassen mannelijke guppen of ouder vrouwtjes geplaatst ter consumptie.
3. Het guppenaquarium: hierin zwemmen de guppen die volgroeid zijn (+1 maand oud) in een 1-3 verhouding (man/vrouw).
Dit aquarium zal tevens dienen voor de bevruchting van de vrouwtjes.
4. Het opslagaquarium: hierin wordt de overschot van de mannen en (lelijke) vrouwen geplaatst die later opgegeten zullen worden door de slang en de axolotls.
5. Diverse kweekbakjes waarin de vrouwtjes apart worden gezet voor bevalling.

Inrichting aquariums
1. Dit is een koud water aquarium ingericht i.f.v. de axolotls.
2. Kaal aquarium zonder iets. Water wordt ververst na elke voederbuurt.
3. Standaard aquarium met zuurstof- en filterpomp, aquariumzand, enkele levende plantjes, thermometer, kleine decoratie-elementen, één Corydoras.
4. Hetzelfde als voorgaand, iets sobere stijl, één Corydoras.
5. Kaal, water wordt wekelijks 1/3 ververst, twee slakken voor het kuisen, optioneel warmte element, thermometer.

Voeding
Ik was aan het denken om voor de volwassen en de jonge guppen vlokken te gebruiken. Voor de jonge guppen worden deze vermaalt.

Afmetingen aquariums
1. n.v.t.
2. n.v.t.
3. 70l
4. 70l
5. ?

Hoe groot moet het kweekbakje minimaal zijn? Zijn mijn ideeën goed of wat moet ik aanpassen? Hebben jullie nog advies?

ViperaCloud
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Re: Guppen kweken als voeding.

Bericht door ViperaCloud » do jul 09, 2015 13:04

Hallo,

Voor zover klinkt het allemaal wel goed.
Wat ik zelf zou doen als klein advies puntje.
Mannetjes guppen nemen met een grote sluierstaart.
Die zijn iets trager dan de mannen met een kortere staart.

Heb vroeger ook Axolotls gehad, maar die pakten nooit echt de vissen.
Of ze waren te snel, of ik voerde genoeg ander voedsel erbij.

Verder voor die kweekbakjes (5) moet 10L goed genoeg zijn.
Als het steeds voor 1 vrouwtje is.

En wat voor waterslang heb je?
Een Thampnophis of een andere aparte soort.
Ook leuk om hier een foto van te zien :mrgreen:

Scorgth
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Bericht door Scorgth » ma jul 13, 2015 23:07

We zijn aan het kweek avontuur begonnen. Ik heb een rek gekocht bij Brico, deze stond toevallig in de promotie voor €25, vijf leggers die elk 175kg aankunnen. De leggers zijn van onbehandelde OSB-plaat gemaakt. Deze ga ik in de nabije toekomst behandelen tegen vocht/water door ze te verven. Toen ik toch in de Brico was heb ik mij twee opbergboxen van 22l gekocht, één van 15l en één van 32l. Deze dienen respectievelijk voor de opkweek, het kweektrio en het "show" aquarium.

Ik heb gekozen om zelfgemaakte sponsfilters te maken. Deze heb ik gemaakt met een pvc buis (20mm), een pvc elleboog, een pvc eind-mof, 10x10 badkamertegel, filterspons (12,5x12,5 en deze in vier gelijke stukken geknipt), een cilindervormig bruissteentje die in de buis past en een goeie kwak aquarium silicone. Het enige probleem is dat de hoeveelheid silicone om de eind-mof op de tegel te lijmen niet genoeg is en met wat manipulatie loskomt van de eind-mof. Zo heb ik er vier gemaakt en deze verbonden op een luchtpomp met twee uitgangen en een luchtstroom van 200l/h per uitgang gaf -dacht ik-. Ik heb elke slang afgetakt met een T-stuk en elke filter voorzien van een regelkraantje. Dit werkt redelijk tot goed voor het beste resultaat moet de uitmonding net boven het waterpeil staan. De bakken zijn kaal er is (nog) geen decoratie of grondbedekking.

De guppen komen van de lokale Tom&Co. Dit is waarschijnlijk niet de beste plaats voor guppen te kopen maar sinds dat de stammen mij weinig interesseren vormt dit geen probleem. De voeding die de volwassen guppen nu krijgen zijn Tetra vlokken voor warm water siervissen. Ze krijgen nog geen levende voedsel maar ik ben bezig om verschillende enten te krijgen (micro-worm, micro-aaltjes en pekelaaltjes). Voor de Axolotls ben ik een bijkomende regenwormen kweek begonnen. Hiervan kunnen de guppen eventueel wat van krijgen.

Mijn Axolotls zitten tijdelijk gescheiden (de grootste Axolotl had de andere voor de helft in zijn mond...) deze aquariums hebben elk hun eigen filter met actieve kolen en een spons, niet zelfgemaakt.

Het huidig energieverbruik van de luchtpomp + de twee filters is 7.5W. Het verbruik van de verwarming heb ik nog niet gemeten. Sinds dat deze niet ingeschakeld is op het moment. Het water van de guppen is 24°C , dit is volgens vele een te lage temperatuur, maar ik heb ze graag sloom.

Foto's volgen nog.

Heb je nog advies of opmerking dan ontvang ik dat graag!

Scorgth
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Bericht door Scorgth » ma jul 13, 2015 23:09

ViperaCloud schreef:Hallo,

Voor zover klinkt het allemaal wel goed.
Wat ik zelf zou doen als klein advies puntje.
Mannetjes guppen nemen met een grote sluierstaart.
Die zijn iets trager dan de mannen met een kortere staart.

Heb vroeger ook Axolotls gehad, maar die pakten nooit echt de vissen.
Of ze waren te snel, of ik voerde genoeg ander voedsel erbij.

Verder voor die kweekbakjes (5) moet 10L goed genoeg zijn.
Als het steeds voor 1 vrouwtje is.

En wat voor waterslang heb je?
Een Thampnophis of een andere aparte soort.
Ook leuk om hier een foto van te zien :mrgreen:
Dank je voor je antwoord. Het is een Amerikaanse bruine waterslang (Storeria dekayi). Ik heb het mannetje gekozen met de grootste sluierstaart.

ViperaCloud
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Bericht door ViperaCloud » di jul 14, 2015 15:39

Ah oke leuk, 1 van de weinige slangen die ik nog niet ben tegengekomen :P
Ziet er anders wel erg leuk uit.

Wel jammer van je Axolotls, zeker nog niet volgroeid of dat wel?

Plaats reactie