BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

American White Pink

Alle vragen ivm het kweken van Guppy's
ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

American White Pink

Bericht door ihuntudown » do feb 21, 2013 18:42

Iemand ervaring met deze visjes?
Ik het eind vorig jaar van Simone (It) een koppeltje verkregen, Mannetje is metallic blue en vrouwtje is blue grass;
de voorgeschiedenis van de stam zit oa Galaxy,Metallic, Snakeskin, American White Pink. Aangezien AWP recessief is en het koppeltje vanuit verschillende lijnen komen had ik niet verwacht dat het recessieve ging opduiken, of althans niet met regelmaat, maar nu enkele maanden verder en de eerste jongen hebben hun kleur en vorm kan ik zeggen dat approx 40% van de mannetjes duidelijk AWP zijn.

Aangezien ik 0,0 ervaring heb om deze stam op te zetten vraag ik jullie hulp en ervaringen omtrent de stam te laten floreren

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Re: American White Pink

Bericht door eddy » do feb 21, 2013 20:15

Hoi Hunt,
Galaxy is de kruising van Metallic (op Y) en Snakeskin/filigraan (op X) - dus die eerste 3 kenmerken, die je opnoemt, zitten op de geslachtscellen en horen samen.
APW wordt autosomaal vererfd en is inderdaad recessief.
De derde wet van Mendel zegt dat elk kenmerk afzonderlijk wordt vererfd.
Dus het kan heel goed zijn, dat beide ouders drager zijn van APW en dan krijg je gemiddeld 25% zuivere APW's. De nadruk op "gemiddeld", want bij Mendeliaanse berekening wordt geteld op een oneindig aantal jongen - m.a.w. soms heb je een worp met minder dan 25% en soms met meer dan 25%.
Ik hoop dat 't een beetje duidelijk is.
Groetjes,
Eddy
Guppyclub.be = de snelste weg naar de mooiste guppy's ;)

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » vr feb 22, 2013 8:25

bedankt voor je uitleg, het is zowat in lijn wat Simone me verteld had; tevens vertelde hij ook dat AWP relatief zeldzaam is.
Maar nu om de praktische kant van zaken, in hoeverre kan je het gen herkennen, als je het kunt zien , bij vrouwtjes? Er zijn enkele vrouwtjes in de worp die iets lichter van kleur zijn, naar het blonde toe, maar die dragen een weinig geel in hun vinnen.
Kunnen die vrouwtjes dienen om voor te blijven gaan , of moet ik nog best wat wachten tot er meerdre jonge vroutjes groter zijn en dan naar andere kenmerken kijken? Of raad je aan om het jonge mannetje bij de moeder te zetten, aangezien zijn hoogst waarschijnlijk het AWP gen draagt.

Zoals ik zei, geen ervaring met dit gen; lijkt me een leuke missie waaruit ik veel kan uit leren, en misschien met wat succes een mogelijke kanditaat voor de volgende jaren in de guppyshows.

Later zal ik ook eens een foto nemen van het grootste jonge mannetje, daar je het beste zijn kenmerken kan zien.

:o

Rolando
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Bericht door Rolando » vr feb 22, 2013 11:30

Foto'ssssssss

:p

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » za feb 23, 2013 17:11

APW 3maand oud
Afbeelding

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » za feb 23, 2013 17:21

Afbeelding

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » za feb 23, 2013 17:22

Afbeelding

Als je op de foto's klikt zouden ze uitvergroten....

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door eddy » za feb 23, 2013 18:12

de wijfjes met APW vertonen een witte metaalglans op de zijflank van het achterlijf - je kan dit zien door ze met een sterk licht te beschijnen (of met een flitslicht fotograferen)

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » za feb 23, 2013 19:08

jep, had dit gisteren perongeluk zelf ontdenkt :)
Bedankt voor de info :-D

Dus als ik het goed begrijp, zelfs als je een APW man en vrouw bijeen zet ga je gemiddeld 25% APW jongen krijgen, ongeacht aantal selectieve generaties

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door eddy » zo feb 24, 2013 18:48

mis begrepen, maar ook mis uitgelegd
in mijn uitleg vertrok ik van je bestaande situatie
als beide ouders drager zijn, wordt dat natuurlijk 100%

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » zo feb 24, 2013 20:35

np, daarom de vraag, was beetjee verward; ik heb eventjes de jonge visjes is overbelicht, en ik denk dat er nog 2 babies het gen dragen. reflectie van het lichaam en licht witte (lees niet licht-grijze) staartvin. Waarschijnlijk nog wat vroeg om zeker te zijn aangezien ze maar een paar dagen oud zijn.

Buiten het jonge mannetje op de foto heb ik nog 2 mannetjes van hetzelfde nest, die vertonen geen roze vlek maar zijn effen wit, horen die ook nog bij apw of zijn die gewoon wit? Ergens op het net had ik een video gevonden en de dame sprak over haar visjes "sommigen vertonen meer roze dan andere, andere zijn meer wit" .Vandaar de vraag

De andere mannetjes uit de nest zijn galaxy blue en snakeskin aan het worden.

BasZer
Guppy Bachelor
Guppy Bachelor

Bericht door BasZer » ma feb 25, 2013 14:01

mooie visjes!

met de img tag, boven het invoerveld in de editor, kan je foto's direct in het forum zetten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Darkpeter

Bericht door Darkpeter » ma feb 25, 2013 14:42

ihuntudown schreef:Afbeelding

Als je op de foto's klikt zouden ze uitvergroten....

Lol, op me werk kan ik ze niet uitvergroten: krijg melding: NUDITY.....

Rob
GuppyClubLid
GuppyClubLid
Contacteer:

Bericht door Rob » ma feb 25, 2013 16:24

Op je werk ben je om te werken, niet om plaatjes op internet te bekijken. :twisted:

Groetjes, Rob.
Robs-fish: Orchid-endlers en Top Blue Sword.

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » di mar 26, 2013 17:09

Enkele weken late, zelde mannetje, nieuwe fotos
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie