BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

vraagje

Algemene vragen over Guppy's, welke niet onmiddelijk thuishoren in 1 van de andere categorieën
Plaats reactie
Chloë

vraagje

Bericht door Chloë » za apr 09, 2011 14:56

Ik heb een 20liter bakje waar nu 8 gupjes in zitten nadat mijn vorige zo goed als allemaal gestorven zijn om een onbekende reden...
Nu heb ik een verwarmingselement dat de zoetwaterbak op 24-25 graden houdt en een eenvoudig filtertje met tochwel vrij sterke stroming dat ik half uit het water laat uitkomen om genoeg zuurstof te hebben+ een zuurstofschelp+ een beetje aqua bon ingedaan om het leidingwater wat beter te maken...

Nu is mijn vraag of guppies tegen zo'n vrij sterke stroming kunnen en ofiemand nog tips heeft om de beesjes wat langer te laten leven?

ik hoop op reacties want mijn vorige vraag was niet zo'n succes :(

groetjes

ronny
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Re: vraagje

Bericht door ronny » ma apr 11, 2011 12:50

stroming hebben guppen zeer graag en zeker mannen versterken hiermee hun zwemvinnen
maar teveel stroming is ook niet ideaal want anders wordt hun eten over de ganse aquarium verspreid.

Kleine bakjes kunnen vlug bevuild geraken en hierdoor kunnen ziektes ontstaan dus een wekelijks goede waterwissel is aangeraden.

vermijd grote voedingsbeurten en geef liever een paar keer per dag meer kleine voeding zodanig dat alles opgeraakt en niet naar de bodem zakt

Chloë

Bericht door Chloë » ma apr 11, 2011 16:35

Bedankt voor je reactie, ik zal dit zeker allemaal doen!
Ik geef ze speciaal al eten op een plekje waar geen stroming te zien is, dit weten ze al goed hoor!
Jammergenoeg zijn gisteren (2 dagen na mijn nieuwe aankop) 2 visjes overleden weeral :( op een paar uur tijd van niks aan te zien, dood op de bodem allebei met hun mondje open en zijvinnen horizontaal uitgestrekt, dit viel me op!

Guppy Gek

Bericht door Guppy Gek » ma apr 25, 2011 10:43

Je moet je aquarium ook eerst 2 weken in laten draaien zodat er goede bacterien in de filter ontwikkelen. Anders heb je een grote kans dat de vissen dood gaan door een nitiet vergiftiging.

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » ma apr 25, 2011 19:23

Chloë,

vissen kunnen door allerlei redenen sterven die niet echt zichtbaar zijn,
stress, slechte waterwaardes, een ziekte, ...

Maar zoals Guppy Gek zei, is het belangrijk dat je aquarium al 3 weken draaiende is voor je er vissen in plaats.
------ NIEUW ------
Guppyclub - West, een dochterclub van Guppyclub België
Doel: ook de mensen in het westen van België samenbrengen en helpen

Zie de site: http://guppyclub.be/guppyclubwest

Chloë

Bericht door Chloë » di apr 26, 2011 12:51

Ja mijn zieke visje (zie ander topic in ziektes) is gisteren jammergenoeg gestorven.
Is het ook bij zo'n klein aquarium nodig de bak te laten indraaien zo lang? mijne heeft een dag ingedraaid, ik dacht dat dit wel voldoende was... :s
En qua uitkuisen, mag ik dan ook niet elke week alles eruit halen en nieuw water enzo indoen?
Ik heb gisteren alles nog pas ververst.

Ik ben écht en beginner hoor! maar mijn nieuwe lading visjes nu zitten er toch nog altijd in en zien er gelukkig uit!
Ik heb zelfs 3 babygupjes en denk dat er nog op komst zijn!

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » di apr 26, 2011 21:06

ook bij een klein aquarium moet de bak al zolang op voorhand draaien,
dit heeft niets te maken met het volume, maar met de ontwikkeling van de bacteriën in je filter.
Deze moeten de uitwerpselen van jou vissen, ammonium NH4+(wat giftig is) om zetten naar nitriet NO2-(wat giftig is maar minder giftig dan ammonium) naar nitratenNO3- omzetten (wat pas in veel hogere concentratie giftig is)
Als je bak niet al een tijdje draait, dan zitten er geen bacteriën in je filter,
je vissen produceren ammonium waarvan ze kunnen doodgaan.
in een filter heb je 2 soorten bacteriën de eerste zet NH4 naar NO2 om en de tweede zetten NO2 naar NO3 om.
In het begin is er NH4+ dit wordt door de eerst bacteriën om gezet, en deze bacteriën groeien heel vlug deeltijd is iets van 15 min hierdoor word NH4+ vlug om gezet naar NO2,
maar de tweede soort bacteriën moet NO2 omzetten groeien niet zo vlug, delingscyclus duurt 24u dus deze bacteriën kunnen de omzet van de eerste soort niet volgen, hierdoor krijg je in de 2de week nitrietpieken, want giftig is voor je vissen.
Ook deze nitriet pieken doen zich voor zonder dat er vissen in zitten in de eerste weken van je aquarium.

Je kunt er wel vissen in plaatsen, maar dan moet je jou waterwaardes veel beter in de gaten houden en meer waterverversen,
dit is trouwens iets wat je in een kleinere bak meer moet doen dan in een grotere bak.

Met verversen bedoelen wij dus een deel van het water weghalen en een deel nieuw water er indoen.
NOOIT al het water uit je aquarium halen en nieuw water er in doen, omdat het nieuw water helemaal anders is dan het water in je aquarium, de waterwaardes zijn helemaal anders, en dit kan een shock veroorzaken bij jou vissen.

mvg
------ NIEUW ------

Chloë

Bericht door Chloë » wo apr 27, 2011 9:28

Allriiight, ik begrijp het helemaal!
Maar alleen vraag ik me dan af hoe ik het vuil vantussen mijn steentjes en van mijn glas kan halen? moet ik me dan zo een wand- & bodemstofzuigerding aanschaffen?
Klinkt allemaal logisch maar ik wist het dus niet,
bij deze gelezen & opgeslagen ;)

groetjes

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » wo apr 27, 2011 18:42

Bij steentjes is het idd wat moeilijker omdat het vuil daar tussen kruipt, er bestaan hier wel stofzuigertoestellen voor,
de een werkt al beter dan de andere.
Zelf verkies ik om te werken et zand (ga naar een doe het zelf zaak en zoek wit zand, vind je voor €2 een zak van 25kg, wel goed spoelen voor je het gebruikt)
voordeel van zand vind ik dat het vuil er boven op ligt en dus makkelijk weg te zuigen is.

glas, daarvoor bestaan er een soort magneten om die te kuisen, maar met een gewone spons gaat dit ook goed,
wel zeker zorgen dat je deze spons heel goed spoelt.
------ NIEUW ------

Chloë

Bericht door Chloë » wo mei 18, 2011 17:06

Ik heb het nu ondervonden dat deze grotere steentjes eigenlijk geen werk zijn met al die vuiligheid dat er tussen kruipt...
Mijn water is helemaal niet zo helder meer :(
Ook heb ik nu 3 zwarte pantsermeervallen in mijn bakje en die hun snorhaartjes kunnen beschadigd worden door te grove bodem...
Vandaar heb ik dan ook beslist ineens een groter aquarium te kopen binnenkort ^^ iemand die suggesties heeft?
Ik heb een kamer van 25m² waar de vissen in staan (niet zo groot dus) en zou graag een bak hebben met geintegreerde filter, verwarming, zuurstoftoevoer en verlichting met of zonder deksel en dit alles mag niet te veel lawaai maken voor 's nachts liefst!

Babygup: ik heb overlaatst gelezen dat witte bodem niet goed is voor vissen dacht ik?

Groetjes

wesleyDG
Guppy Bachelor
Guppy Bachelor

Bericht door wesleyDG » wo mei 18, 2011 20:47

Als je beperkte plaats hebt en niet te groot aantal vissen hebt kan je een bak kopen van 80cm op 30 op 40cm. (60op30op 30 is ook prima)
Nieuw kost deze niet zo heel veel. Ook kan je een kijkje nemen op kapaza daar kun je soms echt koopjes op de kop slaan!
Als je verkiest voor een interne filter kies een biobox of dergelijk dat werkt prima voor bakken tot 150 liter.
Triangel MoscouwBlauw
Triangel Albino Blond/Red
Triangel RedGrass
Triangel Blond JapanRed
------
Dubbelzwaard BlackBar Red
Dubbelzwaard Filli/Snakeskin

Plaats reactie