BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

lastige slakken!

Stel hier al je vragen over je vissen, met uitzondering van guppen, dit doe je onder de rubriek Specifiek Guppy's
Plaats reactie
aquagup10

lastige slakken!

Bericht door aquagup10 » zo jan 08, 2012 21:58

hey

ik heb de laaste tijd veel last van onaangename slakken
daarom heb ik heel mijn aquarium opgekuist en allemaal wegedaan
twee weken later zat mijn aquarium trug vol.
kan iamand mij dan misschien een tip geven voor die slakken weg te doen? :?:

engel363

Re: lastige slakken!

Bericht door engel363 » ma jan 09, 2012 0:53

wat bij mij heel goed heeft geholpen is de slak anentome helena aan te schaffen. Deze slak eet andere slakken en plant zich bijna niet voort. Een slak per 30 liter is aan te raden, het liefst meerdere stuks. Ze zoeken elkaar een beetje op.
Was zo van me overschot slakken af, zie er nu sporadisch eentje voorbij komen.
De slak ziet er ook leuk uit.
Chemicalien zou ik niet doen, weet natuurlijk niet wat je verder in je bak hebt zitten.
Wel even opletten als er geen slakjes meer zijn, de aangeschafte slakken moeten ook nog eten, pilletjes voor algeneters eten ze ook.

Succes!

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door eddy » ma jan 09, 2012 20:30

Hoi Aquagup,
Ik heb goede ervarigen gehad met Botia striata - na 2 dagen zag ik geen enkel slakje meer.
Groetjes,
Eddy
Guppyclub.be = de snelste weg naar de mooiste guppy's ;)

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » di jan 10, 2012 18:09

de botia is idd een mogelijkheid, maar zorg dan zeker dat je eerst goed informatie opzoekt over de botia,
want eenmaal zonder slakjes, hoe ga je deze verder onderhouden.

ik raad zeker alle producten af die je in de winkel kunt kopen, zou ik zeker niet gebruiken,
is vaak schadelijk voor je vissen en planten

zelf heb ik wat ervaring met anatoma helena, dit werkt idd goed,
daarnaast gebruik ik (vooral in mijn kale kweekbakken werkt dit goed) ancistrussen,
die eten de eitjes van slakken wel wat op, maar als die op onbereikbare plekken voor deze vissen liggen
dan kunnen ze ze ook niet verwijderen

je kan proberen een slakkenval te maken
(je neemt een half liter flesje, je snijdt de hals er af, draait het om en plaatst het zo in de fles,
in het dopje maak je een klein gaatje, zodat je vissen er niet in kunnen,
je plaatst wat komkommer, tomaat, sla, ... er in en leg dit in het aquarium normaal zitten er de volgende morgen wel wat slakken in,
dit moet je dus dagelijks reinigen, vis voer zou ik niet gebruiken dit werkte bij mij niet goed)
je kunt gewoon ook een stukje groente in het aquarium plaatsen of hangen
en elke dag dit er uit halen en nieuw in plaatsen

verder als je jou aquarium afhevelt, zoveel mogelijk slakken mee afhevelen,

en wat ook vaak belangrijk is, als je een slakje zit op je raam, duw het dood
------ NIEUW ------
Guppyclub - West, een dochterclub van Guppyclub België
Doel: ook de mensen in het westen van België samenbrengen en helpen

Zie de site: http://guppyclub.be/guppyclubwest

aquagup10

Bericht door aquagup10 » di jan 10, 2012 19:30

bedankt allemaal ik zal het eens proberen

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door eddy » za jan 14, 2012 13:18

Babygup schreef:de botia is idd een mogelijkheid, maar zorg dan zeker dat je eerst goed informatie opzoekt over de botia,
want eenmaal zonder slakjes, hoe ga je deze verder onderhouden.
dan eet hij gewoon mee van het guppy-eten, dat ik erin doe
bovendien heb ik gemerkt, dat hij bij voorkeur enkel de slakkeneitjes en de jonge slakjes eet - en enkele grote volwassen slakken in leven laat, die echter geen plaag meer kunnen vormen
:mrgreen:
eddy
Guppyclub.be = de snelste weg naar de mooiste guppy's ;)

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » za jan 14, 2012 21:18

ja maar omdat botia juist slakken eten, wil dit zeggen dat ze wel iets of wat van vlees op hun menu nodig hebben,
vandaar dat je dan iets wat ander voer voor je botia moet voorzien ;)
------ NIEUW ------

aquagup10

Bericht door aquagup10 » ma jan 16, 2012 20:27

de botia stratia zijn dan bloodwormen ook goed

remonswaab

Bericht door remonswaab » wo apr 10, 2013 22:07

Zit zelf ook met het probleem slakken. Vaak doe ik ze in de ochtend ruimen, dan zitten de grotere allemaal op de ruiten of je ziet ze makkelijk "lopen".

Wil er wel graag af van de slakken. Soms eten ze wel eens een gup op die 's avonds op de bodem ligt. Ik ga dan ook zeker de komkommertruc proberen. Of heeft er iemand anders nog ideeën?

remonswaab

Bericht door remonswaab » ma mei 13, 2013 20:24

Zit nog steeds met het probleem slak. Voor ik op vakantie ging had ik nog 12 jongen guppen erin zitten. Nu nog maar 2! Komende week ga ik heel de bak maar eens grondig schoonmaken. Alles eruit en alles nieuw erin (steentjes, planten de hele mikmak).

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » di mei 14, 2013 9:37

remonswaab schreef: Wil er wel graag af van de slakken. Soms eten ze wel eens een gup op die 's avonds op de bodem ligt. Ik ga dan ook zeker de komkommertruc proberen. Of heeft er iemand anders nog ideeën?
slakken eten inderdaag guppen of andere vissen op, maar enkel als die vis al dood is! dus als de vis nog leeft dan zijn de slakken niet het probleem.
Je zit dus wel met een probleem van vis sterft en de slakken ruimen het afval (de dode visjes) op.

mvg
------ NIEUW ------

Plaats reactie