BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

Voeren en licht

Vragen specifiek omtrend de voeding van de guppy, het bereiden van voeding, voedingsmethodes,....
Plaats reactie
Trees

Voeren en licht

Bericht door Trees » zo jan 27, 2013 23:52

Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn guppy's de tijdklok voor het licht op 10 uurtjes per dag af gesteld. Van 13.00 tot 23.00 uur. Maar nu vraag ik me af, als ik nu wil voeden, ( bv 's morgens voor ik naar mijn werk ga, kan dat dan??
Het licht is dan natuurlijk nog uit. Zal voor jullie wel een hele stomme vraag zijn.... maar toch voor mij een puntje!

Bedankt alvast!!

Darkpeter

Re: Voeren en licht

Bericht door Darkpeter » wo jan 30, 2013 10:06

Ben zelf maar een leek, maar heb wel gelezen dat het licht al een tijdje moet aanstaan (1 uur) voor je ze voederd en ook pas uit een uur na het voederen s'avonds.

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » wo jan 30, 2013 11:23

hoe vroeg is dat dan smorgens dat je ze zou voeren? want je kunt misschien je klok wijzigen

want je mag ze eigenlijk niet voeren als het licht uit is
reden:
ze zijn dan in een soort slaap en als je gaat eten geven dan zal dit niet opgegeten worden wat dus zal zorgen voor rotting in je aquarium.
Het duurt wel een tijdje voor ze 'wakker' worden.
Maar als er veel licht is, bevoorbeeld door grote ramen op dat moment kan het best zijn dat ze wel al wakker zijn en dan kun je ze wel voeren.

Bij mij gaan de lichten aan om 7u smorgens en gaan die uit om 21u savonds.
Zo kan ik smorgens voeren en savonds.
------ NIEUW ------
Guppyclub - West, een dochterclub van Guppyclub België
Doel: ook de mensen in het westen van België samenbrengen en helpen

Zie de site: http://guppyclub.be/guppyclubwest

Trees

Bericht door Trees » za feb 02, 2013 0:36

Ik ben verpleegkundige en heb wisselende diensten. Dat betekend dat ik soms om 5 uur 's morgens al op pad ben, en andere keren weer pas om 23.00 uur thuis ben. Ik had begrepen dat guppy's niet meer dan 10 uur licht per dag mochten. Vandaar dat ik nu heb gekozen voor 13.00 uur tot 23.00 uur. Misschien moet ik dan toch maar aan een voeder automaat gaan denken?

Ik had inmiddels al gevonden dat het licht een uur aan moest staan.

Inmiddels is 1 van de guppen mannen overleden. Ik ben bang dat ik ondanks de aquasafe, toe gevoegde bacteriën toch een nitrietpiek heb gehad. De nieuwe bak staat in te draaien sinds 3 dagen ( zonder mijn guppy's), en er zijn nog 2 guppen erg inactief. Ik meet mijn Nitriet bijna dagelijks ( ze zitten nu te klein) en doe een water wissel van 30 % zodra de druppeltest maar een beetje begint te verkleuren.

Maar nu ik voer ze ook rode muggenlarven ( levend) en watervlooien. Kan het daar aan liggen dat ze ziek worden??
( sorry als ik stomme vragen stel, maar ga nu aan alles twijfelen.) Ik kan nog niet alle waterwaardes testen, mijn testkoffer van Sera komt als het goed is morgen binnen.

Darkpeter

Bericht door Darkpeter » di feb 05, 2013 13:39

dit vond ik op het net:

"Verder dien je deze dieren ook spaarzaam te voederen aan volwassen vissen omdat er nogal eens maag –en darmproblemen optreden na het veelvuldig eten van deze larven. Bovendien doen er verhalen de ronden (waar of niet?) dat slecht gekauwde rode muggenlarven zich doorheen de maagwand van de vis een weg naar de vrijheid knabbelen… fantasie of realiteit?"

Bron:http://users.telenet.be/killivissen/kwe ... 0voer.html

Trees

Bericht door Trees » ma feb 11, 2013 0:21

Ik ben bang dat het realiteit is! Ik heb er 1, waarvan ik gezien had dat ze moeite had om een rode muggenlarve weg te krijgen. Het lukte haar uiteindelijk wel, maar nu zit ze in quarantaine. Ze heeft sindsdien niet meer gegeten, is inactief, en je kan als ze in het licht zwemt de larve zien. Mijn zoon zegt het te zien bewegen, ik heb het nog niet kunnen waarnemen.
Maar in ieder geval ben ik genezen van levend voer, en over gegaan op diepvries. Ze vinden het ook heerlijk, en met de sextet die ik koop hebben ze iedere keer een andere smaak!
Voor de zekerheid ben ik het bewuste meisje ook aan het behandelen met eSHa 2000, maar ik zie helaas nog maar weinig resultaat, in die zin, ze ligt niet meer op de grond, ze schuurt niet meer, maar helaas kan ik nog geen mooier nieuws vertellen.

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » ma feb 11, 2013 19:56

levend voer is toch werkelijk een van de betere soorten,
dat rode muggelarven door de darmwand kunnen boren lijkt mij echt wel onwaarschijnlijk omdat een muggenlarf daar niet voor is gemaakt.

In elk geval dien je dit wel te voeren aan grote guppen die het makkelijk binnen kunnen spelen, hebben de vissen er moeite mee dan zijn ze nog wat te klein.

Zelf gebruik ik geen muggenlarven of tubifex, maar gebruik ik enchytreeen die ik makkelijk zelf kan kweken.

mvg
------ NIEUW ------
Guppyclub - West, een dochterclub van Guppyclub België
Doel: ook de mensen in het westen van België samenbrengen en helpen

Zie de site: http://guppyclub.be/guppyclubwest

Trees

Bericht door Trees » di feb 12, 2013 12:06

Dank je wel babygup voor je reactie. Ik voer nog wel levend bij, zoals watervlooien en artemia en in de diepvriesvariant geef ik naast de vlokvoeding ook nog
rode, witte en zwarte muggenlarven, mysis en daphnie. Het rode sliertje zit er nog steeds bij de halfwas gup, maar verder lijkt ze er geen last van te hebben. Ben bang dat ik een beetje geschrokken ben toen mijn zoon vertelde dat hij het zag bewegen. Vond het zo zielig. Maar de tijd vordert en ik denk dat jij gelijk hebt, en dit niets met een rode muggelarve te maken kan hebben, die in mijn guppy leeft.

Daarbij krijgen ze ook wat groente zoals komkommer, zijn ze helemaal blij mee, spruitje was ook een succes, andijvie en spinazie. Goed gewassen en kleine hoeveelheden natuurlijk, ze zijn maar met zijn 8ten waarvan 3 volwassen en de rest halfwas.

Ik geef nu ook alleen als de lampen aanstaan. Heb ik dag dienst dan begin ik wat later met voeren en zo pas ik het aan. In de natuurlijk krijgen ze ook niet op de vaste tijdstippen eten, dus ik denk niet dat ik er slecht aan doe, zowel, graag een reactie.

Plaats reactie