Azijnaaltjes

Vragen specifiek omtrend de voeding van de guppy, het bereiden van voeding, voedingsmethodes,....
Plaats reactie
Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Azijnaaltjes

Bericht door Babygup » wo okt 07, 2015 10:25

Zoals vele andere kwekers heb ik thuis azijnaaltjes. Deze heb ik al een aantal jaren en de kweek gaat met ups en downs.
Omwille dat het soms niet echt vlot heb ik eens goed gezocht naar extra info maar heb niets gevonden wat ik al niet wist.
Soms wordt er ook vermeld dat de azijnaaltjes bij een hogere verhouding azijn kunnen worden gehouden worden. Hierbij vroeg ik mij nu eens af wat de impact is van die verhouding.

Zo ben ik dit dus een eindje geleden gaan testen. Hiervoor heb ik 3 nieuwe culturen opgezet in 33cl flesjes van fruitsap. Dit heb ik zoveel mogelijk gestandaardiseerd zodat het gelijk verloopt.
Ik heb een cultuur met 1/4 azijn, een cultuur met 2/4 azijn en een cultuur met 3/4 azijn.
Om deze te maken heb ik eerst een maat beker gevuld met al het nodige water. Zo ben ik zeker dat het water die ik voor elke cultuur gebruik gelijk is.
Voor de azijn heb ik gebruik gemaakt van azijn uit een zelfde fles. Zo is de azijn wederom het zelfde.
Ik heb ook stukjes appel voorzien. Dit is in elke cultuur 15gr van de zelfde appel zonder schil en klokhuis en de stukjes zaten naast elkaar. Zo zijn ze zeker gelijkaardig.
Een maal de culturen klaren waren heb ik dit geënt. Hiervoor heb ik azijnaaltjes uit een lopende cultuur in een bekertje gedaan. Daarna heb ik mbv een 2ml spuit de culturen geënt. Voor ik een spuit optrok heb ik de azijn aaltjes goed geroerd zodat in het gehele bekertje een zelfde concentratie was, zodat ik kon besluiten dat de culturen gelijk geënt zijn geweest.
Daarna werden de culturen naast elkaar op een plaats bewaard.

Deze culturen lopen nu al 2 maanden. De beoordeling gebeurt visueel.
In het begin was niet goed een verschil te zien doordat de aantallen aaltjes te klein waren om een duidelijk verschil te geven.
Dit is lange tijd zo geweest. Uiteindelijk leek er een verschil te ontstaan. En na twee maanden is het verschil erg duidelijk.

Op internet zie je meestal staan dat je 1/2 azijn moet gebruiken. Nu blijkt uit mijn proef dat dit niet de beste methode is.
Mijn proef geeft aan dat 1/4 azijn de beste verhouding is. In deze cultuur zitten de meeste azijnaaltjes en het verschil is erg duidelijk.
De 2de beste is 2/4 azijn. Maar deze heeft duidelijk minder azijnaaltjes. Deze heeft geschat maar 1/2 van de aantallen azijnaaltje van 1/4 azijn-cultuur.
Als laatste kwam de 3/4 azijn er het slechtste uit. Deze heeft maar 1/2 van de aantallen in de 2/4 azijn-cultuur.

Zo zie je maar dat zelf eens iets uit proberen zeker de moeite waard is.
------ NIEUW ------
Guppyclub - West, een dochterclub van Guppyclub België
Doel: ook de mensen in het westen van België samenbrengen en helpen

Zie de site: http://guppyclub.be/guppyclubwest

John M
Guppy Master
Guppy Master

Re: Azijnaaltjes

Bericht door John M » wo okt 07, 2015 15:45

zeer mooi omschreven thuis test
iets meer of minder levert toch heel wat op zo
.
maar vraag mij toch af zal een mislukking tussen door kunnen komen omdat er mischien te veel verschil zit tussen de verschillende soorten / merken azijn ?
.
weer een nieuwe test voor babygup :lol:
lijkt iets een groot probleem, denk dan simpel

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » wo okt 07, 2015 19:01

wel normaal lopen mijn azijnaal culturen een 2 jaar. Dit gaat bij mij zonder problemen.
Nu had ik een halfjaar op voorhand een nieuwe cultuur opgezet om ze te kunnen gaan vervangen. Echter na een halfjaar nog bijna niets van productie. Ik zal eens moeten zien hoe die fles het nu nog doet.
Heb dan uiteindelijk 2 nieuwe kleine culturen opgezet en die deden het prima (met het zelfde merk azijn).
Mijn 2 oude culturen zijn dan gecrashed, daardoor heb ik ze opgeruimd, de flessen mooi uitgekuist en opnieuw gestart en deze liepen veel beter dan de cultuur die ik al ter voorbereiding had aan gemaakt.
------ NIEUW ------

John M
Guppy Master
Guppy Master

Bericht door John M » wo okt 07, 2015 22:21

zal wel bij iedere kweek gewoon moeten mee zitten
denk dat we zelf niet kunnen zeggen bijvoorhand ( nu maak ik een goede kweek )

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » do okt 08, 2015 18:01

Elke kweek zal wel verschillend zijn, maar hier zijn de 3 culturen op precies dezelfde methode opgezet, op het zelfde moment op dezelfde plaats. Hierdoor kun je het verschil die in de test werd aangetoond wel beschouwen als bewijs dat de hoeveelheid concentratie azijn in 1/4 een beter cultuur levert
------ NIEUW ------

John M
Guppy Master
Guppy Master

Bericht door John M » do okt 08, 2015 19:15

ja dat is bewezen in deze test :-D

Plaats reactie