BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

Recessieve genen - waar naartoe?

In dit deel kan dieper ingegaan worden op de genetica van de guppy.
Plaats reactie
ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Recessieve genen - waar naartoe?

Bericht door ihuntudown » do mei 17, 2012 20:42

Een vraagje naar de meer doorwinterde kwekers op dit forum:
Dus je hebt een lijntje of misschien 2,3,4... draaien, met hun bijkomstige volgende generaties. Maar bv in de 4de generatie duikt er een recessief gen op in 1 van de jongen, die al dan niet sterk afwijkt van de lopende lijn en gehoopte uitkomst. Wat doen jullie in dat geval?
Je kan moeilijk voor elk nieuw gevonden recessief gen in je lijn een nieuw systeem starten, maar anderzijds kan het een zonde zijn om niet een poging te wagen in het nieuwe. En in de vooronderstelling dat het 'andere' een mannetje is, en je wilt verder gaan om eens te proberen wat hun jongen zullen zijn in enkele generaties, hoe selecteren jullie dan het beste vrouwtje?
de vraag die ik hier stel komt uit een klein 'zijlijntje' van mij waar ik opeens 3 blonde yellow snakeskin mannetjes heb en 1 blond red snakskin mannetje (F3's) komende uit een blond ribbon yellow vrouwtje en een metallic yellow mannetje als start van de lijn

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Re: Recessieve genen - waar naartoe?

Bericht door Babygup » vr mei 18, 2012 16:41

Dit is zeker en vast een interessante vraag.
Als je er een mutatie optreed, dan kun je niet zeggen of dit dominant dan wel recessief is, want het gaat hier om een mutatie en dat gebeurt zelden, dus zul je nooit 2 jongen vinden met die zelfde mutatie.
Stel het zat al in je vissen:
het is dominant gen, dan zou een van de ouders het tonen
het is een recessief gen, dan hebben zowel de vader als moeder dit gen en zouden 25% van de jongen ook deze afwijking moeten tonen.
Maar wat nu doen als je een nieuwe afwijking vindt? wel wat wil jij er mee doen, is het mooi, trekt het jou aan en wil je er verder mee werken? zo niet, doe er dan niets mee.
Wel je er verder mee werken dan mag je er vanuit gaan dat geen andere vis dit ook heeft, dus een vrouwtje kiezen doe je zoals normaal, groot stevig vrouwtje met een brede staart en goed gebouwde vinnen.
Eenmaal de F1, dan plaats je een maagdelijk F1 wijfje bij de vader (het gemuteerde mannetje). Hebben de mannetjes in de F1 ook die afwijking dan is het dominant. Zo niet hoogstwaarschijnelijk recessief.
Hebben de F2 mannetjes (gemuteerde x dochter) deze afwijking dan is het recessief. En dan moet je gewoon gaan verder selecteren op wat jij er mee wil bereiken.

Maar aangezien je vermeld dat je meerdere afwijkingen hebt, dan gaat dit gewoon over verstopte genen die nu tot uiting komen.

mvg
------ NIEUW ------
Guppyclub - West, een dochterclub van Guppyclub België
Doel: ook de mensen in het westen van België samenbrengen en helpen

Zie de site: http://guppyclub.be/guppyclubwest

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » zo mei 20, 2012 20:08

tja, zoals gezegd, je kan niet telkens een nieuwe lijn proberen op te zetten wanneer er zich iets voor doet, anderzijds zonde om niet nieuwsgierig te zijn voor wat eventueel komen kan
trouwens: ik had al enkele weken voor deze post al een besluit genomen bij 1 van zulke mannetjes en hem bij een verwant maagdelijk vrouwtje gezet, die er gezond en kleur/vorm het best paste bij dat mannetje. En zij heeft gisteren een 25-tal jonkies geworpen; kan niet wachten om ze te zien opgroeien
Ik had liever nog een 2de vrouwtje bijgezet, maar ik had maar 1 vrouwtje dat sterk gelijkte naar dat mannetje. Maar misschien beter dat ik 1 vrouwtje heb, daar ik nu 100% zeker ben wie de moeder is van die jongen

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » zo mei 20, 2012 20:53

Wel de eerste keuze is vooral of jij wil verder werken met de mutatie.
Nu da kans dat je een nieuwe mutatie vind is klein, maar als het bij mij gebeurt dan maak ik zeker wat plaats ervoor.
Belangrijks is een onderscheid maken tussen een mutatie, en zoals in jou geval, 'verborgen' genen die opeens weer naar boven komen.
En dan moet je ook nog eens kijken of de nieuwe mutaties zich soms al niet ergens anders heeft voorgedaan.

Kom je op iets nieuws terecht dan moet je jou doel voor ogen eens herzien,
ga je verder met je oud doel, of verander je jou oud doel en maak je er plaats voor deze nieuwe bevinding.
Ik vind het in deze hobby erg belangrijk om te weten wat je wil en je zelf dwingen hier een aantal jaar aan te houden,
want als je elke 6 maanden je doel verander ga je niets bereiken.

mvg
------ NIEUW ------
Guppyclub - West, een dochterclub van Guppyclub België
Doel: ook de mensen in het westen van België samenbrengen en helpen

Zie de site: http://guppyclub.be/guppyclubwest

Plaats reactie