BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

Ribbon vs Double sword

In dit deel kan dieper ingegaan worden op de genetica van de guppy.
Plaats reactie
ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Ribbon vs Double sword

Bericht door ihuntudown » di jan 10, 2012 19:23

Ik heb zo het gevoel dat de genen die double sword veroorzaken dezelfde genen zijn;
Lijn: Double sword grey - japanese blue (male) X delta tail tuxedo red (female): 0% van de ca 50jongen over 2 generaties vertonen ribbon gen, mannetjes krijgen double sword.

Lijn: Double sword polychrome (male) X delta tail blond yellow (female): 100% van de jongen zijn ribbon !!!! Geen van de mannetjes zijn double sword.

Ribbon is een dominant gen; in de eerste lijn die ik hier stel wordt deze dominatie overgenomen door het double sword gen; waaruit je kan zeggen ok double sword is dominant over ribbon, maar de 2de lijn vertelt je meer: 100% ribbon jongen kan je enkel hebben wanneer beide ouders het gen hebben en vertonen, het mannetje dat hier gebruikt wordt is geen ribbon maar enkel double sword, waaruit je kan concluderen dat deze hetzelde gen is?

Nu dit kan wel misschien wat ver gezocht zijn, maar als hetzelfde gen zowel verantwoordelijk is voor ribbon en voor double (of enkel) sword... wel kan dit tellen dat eigenlijk ribbon wel in staat zijn om zich voort te planten en de toelating in wedstrijden moet herzien worden :roll: , of straffer enkel/double swords uitgesloten moeten worden? :lol:

Enfin graag enkele reacties of de lijn resultaten of ervaringen van andere personen

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Re: Ribbon vs Double sword

Bericht door Babygup » di jan 10, 2012 21:45

hallo,

hier ga je een volledig verkeerde weg op met deze theorie

genetica zit heel wat moeilijker in elkaar, voor elk kenmerk heb je een gen.
je hebt dus genen de bepalen hoe de staart van de vis er uitziet,
maar ook andere genen die bepalen hoe de buikvinnen (bv ribbon) eruit zien,

jou theorie zal ik op 2 manieren ontkrachtigen,

1. in genetica heb je dominante en reccessieve(ondergeschikte genen), en ook intermediair,
dominant wil zeggen overheerst iets anders, ook al heeft het maar 1 allel voor dit gen
reccesief dit word ondedruk door dominante genen, je hebt twee allelen nodig voor het zich toont
intermediair, een tussen vorm, bv als je rood en geel kruist, dat je oranje verkrijgt

dominant, er kan maar 1 gen dominant zijn, dus als ribbon en dubbelzwaard idd het zelfde gen zijn, dan zou niet de ene helft DZ en de andere ribbon,

2. voor het dominante kenmerk te vertonen moet je minimaal 1 keer het allel bezitten,
dus in het eerste geval is dit zo bij het vrouwtje,
ze heeft 1 allel ribbon en 1 allel non ribbon
ze geeft in 1/2 gevallen het riboon door en in de ander 1/2 het non ribbon,
hiermee dus de verklaring waarom de ene helft ribbon is en de andere niet

bij jou vrouwtje twee, die heeft 2 allel ribbon, dus zal zo ook zeker telkes ribon doorgeven,
want ze heeft maar keus uit twee genen en die zijn beide ribbon
------ NIEUW ------
Guppyclub - West, een dochterclub van Guppyclub België
Doel: ook de mensen in het westen van België samenbrengen en helpen

Zie de site: http://guppyclub.be/guppyclubwest

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » di jan 10, 2012 22:57

wel in het eerste geval heb ik 0% ribbonjongen wat vrij raar is voor een dominant gen, dus geen 50% zoals je zei
het tweede geval wel het vrouwtje komt van een non-ribbon - ribbon kruising als ik correct ben telt deze als enkel allel? het mannetje waarmee de gepaart heeft is non-ribbon maar weet de verdere achtergrond van zijn stam geschiedenis niet, het mannetje komt van de guppyshow te lanaken..., zou het eventueel kunnen dat hij ergens een resesief voorouderlijk ribbon gen met zich meedraagt en nu door de vrouwelijke dominante ribbon gen versterkt wordt? Momenteel ben ik nog maar 3 generaties ver in de verste lijn ribbon dus weet nog niet echt in hoeverre het kan gedragen

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » wo jan 11, 2012 0:22

ihuntudown schreef:wel in het eerste geval heb ik 0% ribbonjongen wat vrij raar is voor een dominant gen, dus geen 50% zoals je zei
het tweede geval wel het vrouwtje komt van een non-ribbon - ribbon kruising als ik correct ben telt deze als enkel allel? het mannetje waarmee de gepaart heeft is non-ribbon maar weet de verdere achtergrond van zijn stam geschiedenis niet, het mannetje komt van de guppyshow te lanaken..., zou het eventueel kunnen dat hij ergens een resesief voorouderlijk ribbon gen met zich meedraagt en nu door de vrouwelijke dominante ribbon gen versterkt wordt? Momenteel ben ik nog maar 3 generaties ver in de verste lijn ribbon dus weet nog niet echt in hoeverre het kan gedragen
ah zo, sry mijn fout dan,
in elk geval dubbelzwaard en ribbon zitten niet op de zefde plaats.
het feit dat je in je eerste lijn geen dubbelzwaarden krijgt zal aan het feit liggen dat het vrouwtje een triangel was, vaak komen er dan geen zwaarden bij de jongen, of pas laat, als erg brede flappen vin, eigenlijk geen zwaarden meer, en soms zitten er wel redelijke zwaarden bij, scheelt van kruising tot kruising

in elke geval in die eerste lijn geen ribbon dus geen van die ouders bevat ribbon en dus ook geen van de jongen, als er ribon zou in zitten, zouden zeker jongen het hebben maar het is dominant dus al de jongen het hebben dan ook de ouders,

misschien een idee om eens fotos van je guppen te plaatsen waarover het gaat.

in het tweede geval komt, aangezien je 100% ribbon jongen hebt, moet een van de ouders 2 allelen ribbon dragen,
stel het mannetje heeft een gen, dan zou hij dit vertonen ribbon is dominant,
een dominant gen zal niet recessief worden, dit heeft te maken met wat de mutatie veroorzaakt
dus de enige reden hoe je hier 100% ribon kan krijg is als het twee maal ribon draagt,
stel okey het mannetje draagt het maar vertoont het om de een of andere reden niet
dan geeft dit mannetje dit gen door aan 50% van zijn jongen
dit geld ook voor het wijfje 50% krijgen het ribbon gen
de kans dat je jongen en ribbon van de vader en de moeder krijgt is 25 procent (0.50*0.50)
de kans dat de jongen ribbon van de vader krijgen en non van de moeder
0.50*0.50 (50%kans ribbon van vader * 50%kans non ribbon van moeder, is 25procent
dit geld ook voor ribbon moeder en non van vader
dus als je dit bekijkt is dit 3 keer 25% is 75% dus ook in dit geval geen 100%

conclusie een van de ouders is homozygoot ribbon en in jou geval het wijfje

waar heb je dit ribbon wijfje gekocht?

wat misschien een tip is, is als je weet van wie dat guppy mannetje was die je op de tentoonstelling hebt gekocht, je contact opneemt met de verkoper, kun je heel veel van leren over jou vissen
------ NIEUW ------

eddy
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door eddy » za jan 14, 2012 13:03

hoi allebei,
het is mogelijk dat één van beide vissen dit gen stiekem meegesmokkeld heeft uit vroegere kruisingen
mijn ervaring met guppy's is, dat soms tientallen generaties later één of ander gen de kop opsteekt, zonder dat dit bewust werd ingekruist door de huidige kweker
ribbon is autosomaal dominant, maar 100% ribbon is onmogelijk - omdat ribbon ook het gonopodium van het mannetje verlengt waardoor het mannetje de wijfjes niet meer kan bevruchten, tenzij men k.i. uitvoert
maar het is wel mogelijk dat in 1 bepaalde worp alle visjes (toevallig) ribbon zijn, omdat de andere helft van de worp om één of andere reden niet levensvatbaar was
groetjes,
eddy
Guppyclub.be = de snelste weg naar de mooiste guppy's ;)

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » za jan 14, 2012 21:16

voor ribbon is het niet mogelijk dat dit ongezien word mee gesleept,
dit omdat het net dominant is, dit wil zeggen, draagt de gup dit gen, dan toont hij het ook,
de enige manier waarop je ooit verrast kun worden door een eigenschap na vele generaties is als het recessief is.

dat 100% niet mogelijk is, daar was ik mij bewust van, idd zoals je vermeld enkel met KI is het mogelijk,

de enige verklaring is da inderdaad dat de andere helft niet levensvatbaar was,
wat ik wel wat raar vind,

wat ik jou zou aanraden is, wacht je volgende 2 worpen af en zie is dit weer allemaal ribbon,
dan is er iets niet juist, en de enige verklaring is dat de niet ribbon vissen niet levensvatbaar zijn,
hoe jammer het ook is maar dan raad ik je ten strengste aan om niet meer met die vissen te kweken,
want dan scheelt er iets met die vissen, waardoor je later vaak problemen zult krijgen
------ NIEUW ------

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door ihuntudown » vr mei 04, 2012 21:55

wieha, ik heb er eentje, en wat voor eentje :-D
double sword grey japan blue ribbon, had enkele fototje met gsm getrokken maar zijn veel te wazig, later eens proberen met een deftige camera.
tevens heb ik ook info gevonden over half black en swords, nl je kan geen hb double of single sword krijgen. wss voor de doorwinterde kwekers hier al oud nieuws maar was zeer nuttige info voor mij; ook het vervolg indien je toch hb x double swords kruist over enkele generaties.

Plaats reactie