BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

opbouw stam moskou blauw

In dit deel kan dieper ingegaan worden op de genetica van de guppy.
Plaats reactie
Pieter

opbouw stam moskou blauw

Bericht door Pieter » do jul 07, 2011 19:06

Hallo iedereen!

Ik ga hier toch eens starten met een (foto)verslag om dan later aan te vullen en vooral ook om raad te vragen!
Ergens eind vorige zomer had ik besloten om te starten met het zuiver kweken van guppen. Het uitkijken naar geschikte kweekmateriaal (triangelstaarten) kon beginnen. Op show in Lanaken vorig jaar 6 wildgrijs moskou rood mannetjes kunnen kopen, begin december een stam (6-7 vrouwtjes, 2 mannetjes) volzwarte van Eddy (en die blijkbaar origineel van Jan H. kwamen).

De zwarte mannetjes bleken al snel onvruchtbaar, ééntje was ook maar een buikschuivertje, dus werd het moskou rood x volzwart. 2 mannetjes bij die vrouwtjes leverden in de eerste 4 maand van 2011 in totaal 178 uitgeviste jongen op. Mannetjes en vrouwtjes werden zo snel mogelijk apart in een uitzwemmer geplaatst, dat snel scheiden gaat steeds beter, gelukkig nog geen foutjes gemaakt ook. Bij het uitkleuren bleken alle mannen diep moskou blauw te kleuren! Wat eigenlijk niet zo onlogisch is. Eigenlijk echt prachtig mooie vissen.

Nu de F1 er was heb ik 3 nieuwe kweekbakjes in gang gezet eind april, natuurlijk met de mooiste nakweek:

-2 moskou rood x 5 F1
-1 F1 moskou blauw x 3 volzwart
-2 F1 moskou blauw x 5 F1

Met andere woorden, langs beide geslachten terugkruisen en ook F1 onderling. Geen zuivere 1 op 1 lijnkweek ook, maar toch genetisch zuiver en zelfde materiaal.
Begin juni de eerste jongen, en vandaag een week of 5 later zit elk opkweekbakje al opnieuw aan een stuk of 50 jongen elk. Ik zou nog een week of 2-3 uitvangen en dan stopzetten. Eventueel latere restjongen ga ik niet verder gebruiken.
Ondertussen werden de eerste mannen ook al weer apart geplaatst (per kweekbak) en is het opnieuw de bedoeling dat om de geslachten apart te laten opgroeien. Dus 6 bakken F2 in totaal.

En zo zitten we op de situatie van vandaag met:

-1 showbak met 3 moskou rood mannen en 12 moskou blauw F1 mannen (3-5 maand)
-1 bak met nog 5 overgehouden maagdelijke F1 vrouwen (4 maand)
-3 kweekbakken (zie hierboven)
-3 opkweekbakjes met jongbroed van de resp. 3 kweekbakken
-2 uitzwemmers al met de eerste F2 mannetjes in

Maar wat nu??? Hoe ga ik best verder van hier af? Het zou m'n bedoeling zijn om die moskou blauw te bestendigen en daar echt een stam van te maken. Sowieso een maand of 2 afwachten hoe alle F2 opgroeit en uitkleurt. Maar hoe ga ik dan best te werk?

Concreet verder had ik gedacht om binnen een maand of 3 nieuwe kweekbakken te vormen. Maar wat zet ik samen met wat? Welk schema gebruik ik? Heb in totaal een 4-5 heel goeie F1 mannen (waarvan 3 al ingezet in de kweek van de F2). Die verspreiden over 2-3 bakken? Of zet ik best ook F2 in? En welke dan, mss best niet die die teruggekruist werd met moskou rood? En aan te vullen met welke vrouwen? de oude volzwarte, de maagdelijke F1, bezette F1 uit de huidige kweekbakken, de 3 soorten F2?

Ook nog een belangrijke vraag: hoe selecteer ik m'n vrouwen? conditie, groei en grootte... maar wat met de kleur? Ik heb er in de F1 met blauwe schijn op de vinnen, maar ook die eerder als halfzwarte tot volzwarte vrouwtjes zouden kunnen doorgaan. Al hebben ze dus 100 % wel zeker dezelfde genetisch afkomst want gestart met het kruisen van 2 zuivere stammen.

Ik hoop dat jullie een beetje kunnen volgen hebben in gans dit schrijfsel ;-)? Samengevat weet ik dus niet welk kweekschema op te zetten om een zuiver stam te creëren en te behouden, en dat met alle ouderdieren, F1 en alle mogelijke F2 ter beschikking zowel qua mannen als vrouwen.

Wie kan mij helpen?

Merci!!!

edit: m'n foto's zijn blijkbare allemaal te groot! Kan ik die ergens comprimeren ofzo?

wesleyDG
Guppy Bachelor
Guppy Bachelor

Re: opbouw stam moskou blauw

Bericht door wesleyDG » do jul 07, 2011 22:43

Fotos kan je makellijk verkleinen met Paint.

Leuke kweekgroep die Moskouw blauw triangels. Had er ook zitten die van Jan komen. Alleen helaas
Heb ik wat problemen gehad met ziekten in mijn bakken. En zijn ze bijna allemaal gestorven aan buikzucht. Heb nog 20 kleine babygups van die moskouws. Hopelijk kan ik deze laten opgroeien dergelijk en verder mee kweken.
Triangel MoscouwBlauw
Triangel Albino Blond/Red
Triangel RedGrass
Triangel Blond JapanRed
------
Dubbelzwaard BlackBar Red
Dubbelzwaard Filli/Snakeskin

Paul

Bericht door Paul » za jan 21, 2012 20:28

Kun je me een PM mail sturen ik heb wel interesse in een koppel Moscow guppen

Groetjes Paul

BrunoDeWilde

Bericht door BrunoDeWilde » do dec 13, 2012 23:00

Heb je nog van die Moscow Blauw mannetjes? En heb je toevallig ook een vrouwtje van een andere stam

Plaats reactie