BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

water wordt te snel vuil

Voor al je vragen ivm waterchemie en samenstelling
Plaats reactie
MathijsB

water wordt te snel vuil

Bericht door MathijsB » zo mar 18, 2012 15:35

hallo, mijn water uit men aquarium wordt te snel vuil (60l) er zit een filter in 200l/uur met actieve kool.
ik gebruik nochtans CrystalWater van tetra maar dit blijkt geen effect te hebben.
er zitten ook niet teveel vissen in de bak.
weet iemand hoe dit komt? aja ik ververs dagelijks 10procent
Grtz

guppylove

Re: water wordt te snel vuil

Bericht door guppylove » zo mar 18, 2012 16:32

welk merk is je aquarium?

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » ma mar 19, 2012 12:11

Filter werkt waarschijnlijk niet echt goed. Zonder te weten welk type / model filter je juist gebruikt, kan ik weinig zeggen.

Gebruik je werkelijk enkel actieve kool in je filter?

Een goede filter is een combinatie van goede mechanisch, biologische en eventueel chemische filtering.

Stap 1 = Mechanische filtering = simpelweg het grof vuil uit het water halen maw voedselresten, plantenresten, zichtbaar vuil fus

Stap 2 = Biologische filtering = afvalstoffen, gifstoffen uit het water halen, dit gebeurd door bacterien die zich in het filter bevinden en schadelijke stoffen (nitriet, fosfaat,...) gaan afbreken

Stap 3 = Chemische filtering = filteren over bepaalde producten die invloed hebben om de waarden van het water, zoals actieve kool (filtert bvb kleurstoffen en geneesmiddelen) of toevoeging van Turf of Peat om de zuurtegraad van je water aan te passen.

Stap 1 en Stap 2 zijn essentieel, Stap 3 optioneel. Een goede fitler haalt eerst een zichtbare vuil uit het water, en daarna voldoende biologische filtering om de schadelijke stoffen uit het water te halen.

Persoolijk gebruik ik in mijn filters in hoofdzaak enkel Mechanische en Biologische filtering, en slechts in zeer geringe mate chemische filtering.
Actieve kool wordt in de meeste aquarium winkels verkocht als het ideale wondermiddel voor je filter, persoonlijk gebruik ik het al jaren niet meer en heb veel minder problemen als toen ik het wel gebruikte.
(ik zal actieve kool enkel nog pakweg tijdelijk enkele dagen gebruiken na behandeling met geneesmiddelen om deze terug uit het water te halen)

Zorg in je filter waar het water binnenkomt (bovenaan meestal) voor een laagje witte filterwatten (= mechanische filtering) die je wekelijks vervangt. Dooronder zoveel mogelijk blauwe filterspons in combinatie met een goed biologisch media zoals Sera Spiorax, dit geeft maximale ruimte en aanhechting voor bacterien die biologische filtering doen.

Middeltjes als Crystalwater zijn naar mijn mening ook enkel maar goed om nieuw gestarte aquarium te helpen "opstarten" maar doen verder niet veel als je filtering niet goed werkt. Ik gebruik ze al jaren niet meer en heb weinig problemen (mijn aquariumwater is altijd zo helder als kraantjeswater)

10 percent waterverversing per dag is trouwens niet slecht, maar met een goede filter ook niet echt noodzakelijk. Wekelijk 20 to 25% zou moeten volstaan.

Dus --> geef eens meer uitleg over je filter, welk merk/model, wat zit er juist allemaal in nu buiten actieve kool, ...
2 Things are universal: Hydrogen and Stupidity

MathijsB

Bericht door MathijsB » ma mar 19, 2012 18:22

dit is de filter, voor mijn 60l bak.
grtz
Bijlagen
113961032-flamingo-swordfish-200.jpg
113961032-flamingo-swordfish-200.jpg (43.3 KiB) 5273 keer bekeken

MathijsB

Bericht door MathijsB » ma mar 19, 2012 22:41

ik lees net op de doos: 'Krachtig filtersysteem die zowel mechanisch, biologisch als chemisch functioneert' klinkt bekend ;D
Grtz

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » di mar 20, 2012 0:45

Tja, typische marketing praatjes, filter in véél te klein om deftig te kunnen werken... ik vind via google dat die filter slechts 3,5 x 5 x 13,5 cm is......waarvan de bovenste helft dan nog is ingenomen door de motor van de filter...

wat blijft er dan over voor filtermateriaal.... ongeveer 3,5 x 5 x 8 cm schat ik... een lachwekkende 0,14 liter inhoud dus

Ter info: ik heb een Juwel Rio 60 staan, dus ook 60 liter, de filter die hierin zit is 13,6 x 10,2 x 38,2 cm oftewel 5,3 liter. Ongeveer 1/3 hiervan is ruimte voorzien voor filtermotor en verwarming, maar de overige 2/3 oftewel 3,5 liter is pure filterinhoud - mechanische filter, biologische filter en desgewenst nog chemische filtering.

Eigenlijk een schande dat ze zulke filtertjes verkopen - eigenlijk is het niet meer dan een stromingspompje dat wat beweging in het water houd, maar een filter zou ik het echt niet noemen. Een filter heeft volume nodig, en dat heeft deze filter dus echt niet. Helaas...

MathijsB

Bericht door MathijsB » di mar 20, 2012 19:07

wat is de kostprijs dan voor een degelijke filter? ik heb nu de 60l bak weg en een 40l bak met hetzelfde probleem, dus ik zoek een 'goed' passende filter voor dit bakkie.
Als je me iets kunt aanbieden, graag.
en merci voor de info.
Grtz

MathijsB

Bericht door MathijsB » wo mar 21, 2012 20:56

Iemand??
Grtz

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » do mar 22, 2012 11:18

Blijf gewoon weg van al die kleine filtertjes die nauwelijk ruimte bieden om filtermateriaal te plaatsen en kies een filter waar wel voldoende ruimte is om genoeg filtermateriaal in te steken (blauw schuim, witte watten, beetje siporax,...)

bvb Juwel filters, JBL CrystalProfi, Eheim....

Kleine tip is ook om een filter altijd "groter" te kopen, dan wat de verpakking zegt. Als je bak 60 liter is, en je kan kiezen tussen een filter die voor aquarium tot 60 liter geschikt is, of 1 die geschikt is voor aquariums tot 80 liter, neem dan die laatste.

Trouwens, vaak zie je ook dat bepaalde merken, meerdere filters hebben, die allemaal net even groot (klein) zijn maar waar enkel de pomp krachtiger is (bvb 280l/u voor aqua tot 60 liter, of 360 l/u voor aqua tot 80 liter enz... maar de filterinhoud blijft even klein.... da's een goede indicatie dat het een "rommelmerk" betreft... grotere aquariums hebben grotere filters nodig, niet enkel een sterkere pomp... zo simpel is het.

MathijsB

Bericht door MathijsB » vr mar 30, 2012 20:11

hallo ik heb een Tetra crystal water aangeschaft sinds vorige week, en ik moet zeggen deze werkt perfect, heel hard bedankt voor informatie.
Grtz

Plaats reactie