BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

Opgeblazen maanvis - ziekte?

Alle vragen over aquariums in het algemeen, die niet thuishoren in 1 van de bestaande rubrieken.
Plaats reactie
dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Opgeblazen maanvis - ziekte?

Bericht door dazzler » ma dec 25, 2006 21:13

Hoi,

ik heb een maanvis die er nogal opgeblazen uitziet. Nu weet ik niet of die vol eitjes zit en nog moet afleggen, dan wel of hij ziek is.

Wie kan mij uitsluitsel geven, alsook tips om hem te genezen moest het een ziekte zijn?

Ik plaats even 2 foto's van een normale maanvis (zo zou hij er dus moeten uitzien) en dan 2 van de opgeblazen vis, zodat jullie het verschil goed kunnen zien!

Je kan op de foto's klikken voor iets grotere foto's (kwestie van details)

Een normale maanvis uit m'n bak: (zijaanzicht)
Afbeelding

Een normale maanvis uit m'n bak: (vooraanzicht)
Afbeelding

De opgeblazen maanvis:
De opgeblazen maanvis uit m'n bak: (zijaanzicht)
Afbeelding

De opgeblazen maanvis uit m'n bak: (vooraanzicht)
Afbeelding

Ik merkt ook dat de kiewen van die opgeblazen maanvis rood zien - dat hebben de andere niet.

Z'n zwemgedrag is normaal, en ook als het voedertijd is eet hij nog altijd even goed als al de anderen....
2 Things are universal: Hydrogen and Stupidity

bart
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door bart » ma dec 25, 2006 21:43

hey heb dit ook eens gehad dacht toen ook dat hij eitjes op had . maar ze zeiden me later dat het een verstopping kon zijn . een zoutbat kan dan helpen .
dubbel lijnkweek half zwart rood triangel

Gerrit2
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Gerrit2 » ma dec 25, 2006 22:27

Overduidelijk een verstopping!

Meestal krijg je het door teveel droogvoer liet ik me vertellen.

Een zoutbad twijfel ik sterk aan.Weet zelfs niet of er eigenlijk medicatie voor is :?

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » ma dec 25, 2006 22:33

Ben eens in het sera boekje wezen kijken.... zou het buikwaterzucht kunnen zijn?

kwa voeding... tja droogvoer staat uiteraard op het menu, maar ik geef toch meerdere keren per week ook diepvries....

Heb hem nu even in een afzonderlijk bakje gezet en een dubbele dosis bactopur wat door sera wordt aangewezen bij oa buikwaterzucht...

Ik hoop dat hij het haalt, want hij is toch al ongeveer 1,5 jaar lid van m'n familie ;)

Gerrit2
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Gerrit2 » ma dec 25, 2006 22:40

Ik twijfel sterk aan buikwaterzucht.Maar gezien zijn uitzicht gaat de Bactopur zeker geen schade aanrichten.

Hij kan natuurlijk ook iets naar binnen hebben gespeeld dat niet echt verteerbaar was.Toch geen zwaar feest gehad met rondvliegende voeding naar het einde toe.

Een forumlid had ooit eens een speciaal effect tussen zijn planten na een guppyfeest :lol:

Evelien

Bericht door Evelien » di dec 26, 2006 22:55

Dit heb ik ook een keer meegemaakt bij 1 van mijn vissen. Deze is daar helaas aan overleden. Ik kon er niks aan doen. Ik moest gewoon afwachten. Het was ook een verstopping.

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » di dec 26, 2006 23:11

Toch nog even de waterwaarden meegeven:

Ph = 8
DH = 11
NO2 = < 0,1 mg/l
NO3 = 12 mg/l
NH4 = 0
PO4 = 0,1 mg/l

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » wo dec 27, 2006 23:34

Helaas is de vis zojuist overleden.

Helaas weet ik niet waaraan juist.

Buiten de rode verkleuringen aan de vinnen was er weinig vreemd te zien. Geen opstaande schubben, geen parasieten of wormpjes (heb met de loep gekeken)
Bacterien kan je natuurlijk niet met de loep zien, dus dat zou nog kunnen.

Een verstopping was het ook niet, bij een kleine autopsie bleek het darmkanaal nagenoeg leeg, er zat wel enorm veel vocht in de buikholte.

Evelien

Bericht door Evelien » do dec 28, 2006 13:06

Vreemd. Jammer dat de vis overleden is.
Dan zou het toch een ziekte moeten zijn geweest. Want dit kan niet zomaar natuurlijk.

Floddermousie

Bericht door Floddermousie » do dec 28, 2006 13:12

dazzler schreef:Helaas is de vis zojuist overleden.

Helaas weet ik niet waaraan juist.

Buiten de rode verkleuringen aan de vinnen was er weinig vreemd te zien. Geen opstaande schubben, geen parasieten of wormpjes (heb met de loep gekeken)
Bacterien kan je natuurlijk niet met de loep zien, dus dat zou nog kunnen.

Een verstopping was het ook niet, bij een kleine autopsie bleek het darmkanaal nagenoeg leeg, er zat wel enorm veel vocht in de buikholte.
vocht vrij in de buikholte of vocht in de darmen zelf?

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door dazzler » do dec 28, 2006 14:51

in de buikholte zelf dus. Darmen waren nagenoeg leeg.
Floddermousie schreef: vocht vrij in de buikholte of vocht in de darmen zelf?

Floddermousie

Bericht door Floddermousie » do dec 28, 2006 15:25

hmm bij de mens is dat een teken van lever falen, maar ik weet niet of dat voor visjes ook geldt...

Christina

Re: Opgeblazen maanvis - ziekte?

Bericht door Christina » di dec 07, 2010 20:45

heey,

mijn 2maanvissen hebben het allebij, precies met die foto's, en de 1ste is overleden.

helaas,

heeft er iemand tips hoe ik de andere zou kunnen redden?

ik heb vanaf zaterdag levendvoer gegeven,
vannochtend zijn de klachten begonnen,

Plaats reactie