BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

Verschonen aquarium en benodigdheden

Alle vragen over aquariums in het algemeen, die niet thuishoren in 1 van de bestaande rubrieken.
Plaats reactie
Carola
Guppy Apprentice
Guppy Apprentice

Verschonen aquarium en benodigdheden

Bericht door Carola » za dec 05, 2015 14:53

Hallo iedereen,

Sinds augustus zijn wij begonnen, hetzij kleinschalig met guppen. We hebben alle mogelijke beginnersfouten gemaakt en hebben nog niet het gevoel genoeg te weten om er goed voor te zorgen. Het probleem begint al in de dierenwinkel zijn we van mening. Neem maar guppen zeggen ze, dat zijn beginnersvisjes. Hebben niet veel nodig... Nou... We zijn begonnen met een plastic bakje, plastic planten en verder niets... Toen er een aantal guppen doodgingen (natuurlijk) hebben we een pompje gehaald voor in het water. Zo zijn we steeds verder gekomen en nu staat er een glazen bak, met verlichting, verwarming en levende planten. Een aantal weken geleden wou ik de visjes eens verwennen... Althans dat dacht ik toch. Lekker vers water, de stenen schoongemaakt, de filter volledig schoongemaakt... En toen gingen er weer visjes dood... De rest bleef bovenaan de bak. Ben ik toch maar met wat water naar een andere dierenwinkel gereden. Nu kreeg ik een serieuze uitbrander wegens het te goed schoonmaken van het aquarium. Heb aquasave gekregen en tabletjes die ik in het filter moet stoppen bij het schoonmaken. Toch blijf ik schrik hebben dat ik het niet goed doe.
Heb ook teststrips gekocht, maar welke waarden moet ik nu zeker testen. En hoe vaak? Voor het schoonmaken, na het schoonmaken?
Het water dat ik nu ververs is 2 liter (aquarium van 20 liter) en ik kook dit water en laat het dan afkoelen. Is dit ok? En moet ik dit water, voor ik het in het aquarium doe ook nog eens apart testen? En wat heb ik qua uitrusting nog nodig om alles goed te onderhouden?
Ik zou graag zoveel mogelijk tips krijgen. Wil echt geen visjes meer verliezen...

John M
Guppy Master
Guppy Master

Re: Verschonen aquarium en benodigdheden

Bericht door John M » za dec 05, 2015 16:20

sorry als ik u tegen de schenen schop
maar 20 liter is wel erg klein voor guppen dit is bijna niet goed te houden
ook met alle hulp middeltjes uit de winkel niet
.
guppen gaan door als sterke visjes door hun aanpassings vermogen
dit verhaal gaat helaas niet op voor dieren uit de winkel
probeer u nieuwe guppy's bij een kweker of bekende te halen
liefst jongen deze passen zich het beste aan
.
guppen aquarium voor een goed welzijn van u visjes moet minimaal L60cm H30cm D30cm
guppy's jongen om de 4/5 weken, tussen de 40 en 80 jongen
verder een pompje en verwarming is echt nodig - temp tussen de 23 en 25 graden
probeer minimaal iedere week 20% water te verversen het kraan water hoeft niet te worden gekookt
ook spaarzaam met het voedsel om gaan voorkomt veel problemen - dus geen voedsel resten op de bodem
lijkt iets een groot probleem, denk dan simpel

Erwin
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Re: Verschonen aquarium en benodigdheden

Bericht door Erwin » wo dec 09, 2015 13:53

De truuk is om een stabiel evenwicht te krijgen, bij verstoring hiervan ga je al snel problemen krijgen.

Even snel enkele tips die als vuistregel kunnen dienen:
- elke week minimaal 1/3e van het water verversen;
- filter nooit ontdoen van de bacteriecultuur, dus nooit helemaal schoon of bij een nieuwe vulling wat oud filtermateriaal toevoegen. Een vies filter is geen probleem, zolang er maar een goede doorstroming door het filtermateriaal is;
- geen etensresten op de bodem die kunnen schimmelen: voer niet te veel in één keer, koop kwaliteitsvoer (bekend merk) en zuig het water af vanaf de bodem zodat je viezigheid meeneemt;
- voeg liever geen nieuwe vissen toe uit de winkel ivm ziektes en schimmels die je binnen haalt, of plaats ze eerst een weekje in quarantaine met eSHa 2000 (goedkoop maar goed breedspectrum preparaat). Elk dood visje vervangen met een nieuw exemplaar is echt vragen om problemen!;
- altijd eSHa 2000 in voorraad, toepasbaar bij de meeste schimmeltjes of bacteriële aandoeningen.

Een klein aquarium is in principe geen probleem, alleen is het biologisch evenwicht sneller verstoord en moet je dus sneller kunnen reageren op problemen. Guppen kunnen tegen verschillende waterwaardes maar zijn erg gevoelig voor bacteriën en schimmels.

Plaats reactie