BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

komkommer in de aquarium?

Alle vragen over aquariums in het algemeen, die niet thuishoren in 1 van de bestaande rubrieken.
Plaats reactie
guppybox

komkommer in de aquarium?

Bericht door guppybox » do mei 10, 2012 11:16

Hey jongens,

Ik heb me al vaker laten vertellen dat een komkommer in de aquarium helpt om de slakken te vangen.
Maar m'n belangrijke vraag : mag deze los in de aquarium en/of is deze schadelijk voor de guppen die ik heb?

ihuntudown
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Re: komkommer in de aquarium?

Bericht door ihuntudown » do mei 10, 2012 12:31

is niet schadelijk zolang je het niet de kans geeft om te rotten... als je ancistrussen hebt zullen ze er ook vanooit eten.
Kheb ooit een slakken plaag gehad in 2 van mijn bakken, heb deze kunnen verwijderen door:
- ancistrussen eten graag slakkeneitjes: als ze eraan kunnen eten ze die op, geeft je een kans om de cyclus te verstoren
- elke dag slakken handmatig uit je bak plukken
- en als dat niet genoeg is kan je de 2 vorige technieken combineren met Esha Gastropex, het is veilig, maar zoals elk product zal het een effect geven op vissen en planten (eetlust en planten groei)

Wat ik tegenwoordig doe als ik nieuwe planten gekocht heb:
- reinig de planten
- plaats de planten in quarantaine met 2-dagelijkse water verversing en eventuele slakken die te voorschijn komen eruit te nemen
- na 5dagen, dus wanneer eventuele giftige stoffen op de planten afgespoeld zijn, zet ik een 4-tal jonge ancustrussen in die bak voor eventuele slakkeneitjes te verwijderen.
- na een 14-tal dagen slakken plukken en waterwissels zouden ze slakvrij, niet toxisch en vrij van mogelijke insectlarven/eitjes (denk aan libelle-larven die een verwoestende schade kan aanbrengen bij baby guppies)

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » do mei 10, 2012 15:54

Eenmaal je slakken hebt kun je ze handmatige niet 100% bestrijden daarvoor zul je chemische producten moeten gebruiken.

Ik heb voor mijn corydoras kweek wollenpomponnen in mijn aquarium.
Heel vaak zit deze vol met slakken, dan steek ik dit gewoon 10 min in een zoutbad.
Gegarandeerd dat de eitjes en slakken dood zijn.

Dit zou je in principe ook kunnen doen met planten. Maar laat dit niet meer dan 10 min in het zout water zitten.
Dit heb ik zelf nog niet getest, maar ben het zeker wel van plan om te doen.
Want vooral mijn watervorkje zit vol van slakjes.
------ NIEUW ------
Guppyclub - West, een dochterclub van Guppyclub België
Doel: ook de mensen in het westen van België samenbrengen en helpen

Zie de site: http://guppyclub.be/guppyclubwest

tgvke
GuppyClubLid
GuppyClubLid
Contacteer:

Bericht door tgvke » zo jun 03, 2012 22:40

Hallo,

Ik heb slaketende slakken zitten in mijn planten bak,
En dit gaat goed.
Hier een foto, Zo weet je hoe ze eruit zien.

Afbeelding

m,v,g
-bovenzwaard filigraan Grijs
-bovenzwaard filigraan blond
-bovenzwaard filigraan goud
-bovenzwaard filigraan crème

guppylove

Bericht door guppylove » di jun 05, 2012 17:06

eten die slaketende slakken dan ook de plantjes op?

guppybox

Bericht door guppybox » wo jun 06, 2012 15:17

guppylove schreef:eten die slaketende slakken dan ook de plantjes op?
Op zich een goede vraag.
En in hoeverre planten die zichzelf voort?

Babygup
GuppyClubLid
GuppyClubLid

Bericht door Babygup » do jun 07, 2012 14:39

normaal eten deze geen planten (of toch niet veel),
want dit is namelijk een vlees etende slak. Zijn er geen andere slakjes meer op te eten,
dan zul jij ander voer moeten voorzien (zoals mossels).
Het kweken is niet moeilijke, maar gaat ook niet zo vlug.
het is namelijk zo dat deze slakken éénslachtig zijn, ja idd éénslachtig. Dit wil zeggen dat je een mannetje en vrouwtje moet hebben, dit in tegenstelling tot de andere slakken.

wil je meer weten over hoe deze slakken kweken, dan heb ik maar 1 tip
www! is een heel handige tool om zelf eens wat te speuren en heel veel info te vinden
------ NIEUW ------
Guppyclub - West, een dochterclub van Guppyclub België
Doel: ook de mensen in het westen van België samenbrengen en helpen

Zie de site: http://guppyclub.be/guppyclubwest

tgvke
GuppyClubLid
GuppyClubLid
Contacteer:

Bericht door tgvke » wo jul 11, 2012 8:19

Ik heb er jongen van hoor. :mrgreen: :P

m,v,g
Dieter
-bovenzwaard filigraan Grijs
-bovenzwaard filigraan blond
-bovenzwaard filigraan goud
-bovenzwaard filigraan crème

serge

Re: komkommer in de

Bericht door serge » di dec 25, 2012 19:42

bedankt voor de tip

ik heb het uitgeprobeert met komkomer in de in de visbak te doen om de slakken weg te halen en helpt inder
daad

Plaats reactie