BELANGRIJKE MEDEDELING - FORUM NIET LANGER ACTIEF

Beste leden, bezoekers,

Het aantal bezoekers aan dit forum is de laatste jaren (maanden) drastisch teruggelopen, tot op een punt waar er nauwelijks nog activiteit is, en eventuele nieuwe vragen ook helemaal niet meer beantwoord worden.
Dit is een tendens die helaas wel vaker gezien wordt de laatste jaren, ook op andere fora. Wereldwijd lopen het aantal bezoekers aan fora terug, en worden er steeds minder en minder reacties geplaatst. De opkomst van social media de laatste jaren is hier waarschijnlijk niet vreemd aan, en veel van deze nieuwe media hebben (gedeeltelijk) de functie van de ooit zo populaire "Bulletin Boards" overgenomen.
Ook onze Guppyclub is ondertussen terug te vinden op Facebook, en stelt gebruikers in staat om via die weg met elkaar te communiceren.

We hebben daarom besloten om het forum niet langer actief te (onder)houden. Vanaf heden is het voor nieuwe bezoekers niet langer mogelijk om te registreren, en reeds bestaande gebruikers kunnen geen nieuwe berichten meer plaatsen of reageren op reeds bestaande onderwerpen.

Wel is er besloten om het forum met inhoud in een "read-only" versie online te houden vermits deze toch nog steeds een hele boel informatie bevat dewelke doorheen de jaren is opgebouwd. Lezen kan dus nog, nieuwe dingen toevoegen niet meer.

Mogelijk evolueert het internet in toekomstige jaren weer terug richting Bulletin Boards, forums, .... we zien dan wel wat we doen. En tot dan zou ik zeggen: welkom op onze Guppyclub groep op Facebook!

Nieuw aquarium, Help!

Alle vragen over aquariums in het algemeen, die niet thuishoren in 1 van de bestaande rubrieken.
Plaats reactie
bramoa

Nieuw aquarium, Help!

Bericht door bramoa » za sep 04, 2010 9:58

Hey! Ik heb nu een 12 liter aquarium zonder pomp en verwarming met 1 plant. Het was toch wel zielig voor die guppen (4 guppen) dus heb ik een aqua 30 (24 liter) guppy kit voor ze gekocht! Hier zit ook een pomp (Aqua flow 100) en een verwarming( Combi-Heater + Protector 50 watt) bij! Ik heb het aquarium en toebehoren eerst goed met kraanwater afgespoeld, en met een nieuwe spons met kraanwater het aquarium zelf schoongeboend. Verder heb ik alles schoongemaakt en geïnstalleerd volgens de gebruiksaanwijzingen.

Ik laat het water voorverwarmen op 26 graden, is dit goed voor guppen? En de filterpomp laat ik nu draaien op 50 liter/u maar hij kan tot 200 liter/u, maar onstaan er dan wel bacterien? Omdat het water dan zo snel wordt gefilterd? Ik ben van plan het 2 weken zonder vissen te laten lopen, is dit lang genoeg? En, heb ik teststaafjes nodig? Of niet? En hoe duur zijn die ongeveer?

Ik heb er 3 waterplanten instaan waarvan 2 boomstammen. Ik heb de andere waterplant voor de heater en de filterpomp gezet, zodat ze minder opvallen! Is dit goed?

In een later bericht zal ik een aantal foto's uploaden!

fiddler

Re: Nieuw aquarium, Help!

Bericht door fiddler » di sep 07, 2010 8:54

bramoa schreef:Hey! Ik heb nu een 12 liter aquarium zonder pomp en verwarming met 1 plant. Het was toch wel zielig voor die guppen (4 guppen) dus heb ik een aqua 30 (24 liter) guppy kit voor ze gekocht! Hier zit ook een pomp (Aqua flow 100) en een verwarming( Combi-Heater + Protector 50 watt) bij! Ik heb het aquarium en toebehoren eerst goed met kraanwater afgespoeld, en met een nieuwe spons met kraanwater het aquarium zelf schoongeboend. Verder heb ik alles schoongemaakt en geïnstalleerd volgens de gebruiksaanwijzingen.

Ik laat het water voorverwarmen op 26 graden, is dit goed voor guppen? En de filterpomp laat ik nu draaien op 50 liter/u maar hij kan tot 200 liter/u, maar onstaan er dan wel bacterien? Omdat het water dan zo snel wordt gefilterd? Ik ben van plan het 2 weken zonder vissen te laten lopen, is dit lang genoeg? En, heb ik teststaafjes nodig? Of niet? En hoe duur zijn die ongeveer?

Ik heb er 3 waterplanten instaan waarvan 2 boomstammen. Ik heb de andere waterplant voor de heater en de filterpomp gezet, zodat ze minder opvallen! Is dit goed?

In een later bericht zal ik een aantal foto's uploaden!
Water op 26° is op de valreep. Dacht dat ze goed zater in water tussen 20°-27°.
Andere waardes zijn ph tussen 7 en 8,5 en GH tussen 12 en 20, en nitriet moet 0 zijn.
Daarom best 2 weken wachten, sommige zeggen 3 weken zodat de nitrietpiek over is, kan dodelijk zijn voor vissen.
Wat de filter betreft, ik dacht dat de regel was om 4 keer het aquariumvolume te filteren dus ik zou die 100-200l/u zetten, bacterien komen er wel. Let wel dat die filter uit 1 spons bestaat met actieve kool dus best uitspoelen in aquariumwater zodat je de bacteriecultuur die aanwezig is niet dood. Ik doe er bij elke waterverversing een dosering bacterien in, zo een flesje van colombo.
Ikzelf heb van die teststaafjes maar de volgende aankoop zal toch een deftige testkit zijn hoor. Die teststaafjes werken wel maar is moeilijker. Zijn verschillende tests en elk heeft zijn kleur en dan is het kijken op welke kleur het beste past met de mogelijke resultaten. Zijn ook niet altijd even nauwkeurig.
Planten kan je wat kiezen, hangt af of je veel babyguppen wil overhouden. Als er veel schuilplaatsen zijn heb je snel veel babyguppen en dan zal je aquarium snel te klein bevonden worden door menig ander aquariumhouder.

dazzler
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Nieuw aquarium, Help!

Bericht door dazzler » ma sep 13, 2010 15:22

Kleine aanvulling:

Nitriet moet inderdaad 0 nul, want is inderdaad dodelijk voor de vissen. Een aquarium 3 weken "leeg" laten draaien heeft echter niets te maken met de nitrietpiek die dan over is, want in een leeg aquarium krijg je helemaal geen nitrietpiek.

Nitriet ontstaat als een gevolg van afvalstoffen (rottende voeding, uitwerpselen) en komt dus niet voor in een leeg aquarium.

De reden dat je best 2-3 weken wacht, zit erin dat je filter eerst de nodige bacterien kan opbouwen, zodat wanneer je vissen gaat zetten, de nitrietpiek vermeden wordt (of verkleind wordt naar een ongevaarlijk niveau)

Deze bacterien zetten nitriet immers om naar nitraat, een "eindproduct" dat veel minder giftig is.

Verder zijn er niet echt regels over hoe groot je filtercapacteit moet zijn. Dit hangt af van jou bak. Een aquarium met veel planten en weinig vissen heeft veel minder filtercapaciteit nodig dan een aquarium zonder planten en zeer veel vissen (bvb malawi-cychilden)

Als jou aquarium 24 liter is, en er 4 guppen inzitten kan 2x het volume/uur al voldoende zijn (maw 50l/u), gesteld dat er ook voldoende planten aanwezig zijn.

Natuurlijk mag je jou filter altijd hoger zetten, naar bvb 100 l/u. Maar 200 l/u zou ik niet doen want voor een bakje met 24 liter water is dat teveel. Je guppen zullen het niet leuk vinden om in zo'n golfslagbad te zitten...

fiddler schreef:nitriet moet 0 zijn.
Daarom best 2 weken wachten, sommige zeggen 3 weken zodat de nitrietpiek over is, kan dodelijk zijn voor vissen.
Wat de filter betreft, ik dacht dat de regel was om 4 keer het aquariumvolume te filteren dus ik zou die 100-200l/u zetten, bacterien komen er wel.
2 Things are universal: Hydrogen and Stupidity

Plaats reactie